@benchfa_team
راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات
منتخب بنچفا

بهترین پردازنده (CPU) بازار ایران در بودجه های مختلف – بهار ۱۴۰۳

به مناسبت نزدیک شدن فصل تابستون، امروز می‌خوایم نگاهی به بهترین پردازنده‌های موجود در بازار ایران در همه بازه‌های قیمتی و برای تمام کاربری‌ها داشته باشیم و ببینیم کدوم پردازنده‌ها ارزش خرید دارن. در این مطلب به خیلی از پردازنده‌های موجود در بازار نگاهی خواهیم داشت، و اگه می‌خواید عملکرد دقیق اون‌ها رو بدونید، می‌تونید نگاهی به بخش «بررسی پردازنده» ما داشته باشید که تعداد زیادی از پردازنده رو بررسی کردیم. در کنار پردازنده، صحبتی هم درباره مادربرد و کولر مورد نیاز اون‌ها خواهیم داشت، پس با بنچفا همراه باشید.


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


پردازنده‌های زیادی در طی یکی دو سال گذشته معرفی شدن؛ اینتل با پلتفرم LGA 1700 قدرتمند ظاهر شد و AMD هم از پلتفرم به روز AM5 رونمایی کرد. در بین این‌ها پردازنده خوب کم نداریم، اما خیلی از کاربرانی که با این حوزه آشنا نیستن ممکنه با مشاهده این همه پردازنده دچار سردرگمی بشن.

دلایل مختلفی وجود داره که باعث میشه هر پردازنده‌ای مناسب خریدن نباشه، مثل قیمت بالا نسبت به عملکرد، نامناسب بودن برای کاربری مشخص، هدر رفت هزینه و… . هدف ما اینجا همینه، اینکه مشخص کنیم کدوم محصولات ارزش خرید دارن و کدوم نه تا بدونیم دنیا دست کیه.

ما در این لیست فقط به سراغ پردازنده‌های جدیدی رفتیم که تولیدشون ادامه داره و در بازار به راحتی پیدا میشن. مزیت این اتفاق، اینه که پردازنده‌های این لیست، حالا حالاها تو بازار موجوده و هروقت بخواید می‌تونید اونا رو تهیه کنید. البته در مواقعی که نیاز باشه، ممکنه سری هم به پردازنده‌های قدیمی‌تر بزنیم، البته به شرط موجودی و قیمت خوب.

حالا دیگه بریم سراغ لیست‌مون.


بهترین پردازنده گیمینگ تا ۵ میلیون تومان: Intel Core i3 12100F

پردازنده Intel Core i3 12100F
پردازنده Core i3 12100F اینتل – Credit: Hardware Unboxed

عملا پردازنده دیگه‌ای تو این محدوده قیمت نیست که ازش بهتر باشه. پردازنده i3 12100F که از معماری Alder Lake نسل ۱۲ اینتل بهره می‌بره، ۴ هسته و ۸ ترد داره و با کشیدن زیر ۶۰ وات برق، عملکرد مناسبی نسبت به قیمتش در اختیارتون می‌ذاره.

ممکنه که فروشنده‌ها به شما پردازنده i3 13100 رو به شما پیشنهاد کنن، اما پیشنهاد ما اینه که کلا تصور کنید i3 13100 وجود نداره! این دو پردازنده هر دو یک قطعه یکسان هستن، و تنها تفاوت بینشون، ۱۰۰ مگاهرتز سرعت بوست بالاتر ۱۳۱۰۰‍ه، ، که باعث میشه کمی امتیاز بالاتری داشته باشه و در کل، ارزش خرید نداره.

انتخاب ما مدل F این پردازنده‌ست، چون هیچ تفاوتی با مدل معمولی به جز پردازنده گرافیکی یکپارچه نداره. اگه کارت گرافیک ندارید می‌تونید سراغ مدل معمولی اون برید اما تفاوت قیمت خیلی بالایی داره.

و اما مادربرد و کولری که برای این پردازنده نیاز دارید. همونطور که گفتم این پردازنده که توان ۶۵ وات داره، که اصلا چالشی برای کولرها و مادربردهای امروزی نیست. شما می‌تونید از لیست «بهترین مادربردهای مناسب پردازنده i3 12100» استفاده کنید. اکثر مادربردهای H610 موجود در بازار برای این پردازنده مناسبن، مدل‌هایی مثل Prime H610M-A Wifi از بهترین آپشن‌ها هستن، چون آپشن‌های زیادی هم در اختیار شما قرار میدن.

برای کولر هم نیازی به نگرانی نیست. کولر استوک اینتل برای این پردازنده کافیه، نیازی هم به خنک‌کنندگی بیشتر نداره. اگه دنبال یه کولر با کیفیت و خوش ساخت هستید هم می‌تونید سراغ Deepcool Gammaxx 200 V2 برید که عملکرد خیلی خوبی داره. اگه دنبال زیبایی بیشتر هستید هم می‌تونید بیشتر هم هزینه کنید و سراغ مدل‌هایی مثل Deepcool AG400 و یا Green Notus 400 ARGB برید، اما نیازی به اون‌ها برای این پردازنده نیست.


بهترین پردازنده تا ۷ میلیون تومان: Intel Core i5 12400F

پردازنده Core i5 12400 اینتل
پردازنده Core i5 12400 اینتل – Credit: Hardware Unboxed

اینم یه پردازنده دیگه از نسل ۱۲، که عملکرد خیلی خوبی به نسبت قیمتش داره. این پردازنده ۶ هسته و ۱۲ ترد داره، و برای اطلاعات بیشتر، می‌تونید بررسی پردازنده i5 12400 رو مطالعه کنید. این پردازنده هم در جعبه یک کولر استوک داره، که برای هندل مصرف پایین اون کافیه. برای این پردازنده هم به مادربرد خاصی احتیاج ندارید و می‌تونید سری به مادربردهای پیشنهادی برای i5 12400 بزنید. شما می‌تونید این پردازنده رو هم با استفاده از مادربرد Prime H610M-A Wifi استفاده کنید و نیازی به هزینه بیشتر برای مادربرد نیست.

این پردازنده هم در دو مدل با گرافیک آنبرد و بدون اون عرضه میشه، که بهتره اگه قصد استفاده از گرافیک آنبرد اون رو ندارید، سراغ اون نرید. برای کولر هم دوباره پیشنهاد ما Gammaxx 200 V2 دیپ کوله، منتها با AK400 و Hyper 212 Halo و Notus 400 ARGB خیالتون راحت‌تره.

برای پردازنده‌های نسل ۱۲ اینتل، شما می‌تونید هم از رم DDR4 استفاده کنید و هم DDR5. طبق بررسی‌های ما، استفاده از رم متفاوت در نسل ۱۲ تفاوت بزرگی ایجاد نمی‌کنه، و حتی برای مدل‌های بالارده هم نیازی به استفاده از اون نیست. البته در نسل ۱۳ اوضاع کمی متفاوته.


بهترین پردازنده تا ۱۰ میلیون تومان: Intel Core i5 13400F

پردازنده Core i5 13400
Credit: Benchfa

این یکی پردازنده جالبیه. i5 13400F ده هسته داره، ۶ P core و ۴ E core و مجموعا ۱۶ ترد. این دقیقا ترتیب هسته‌های پردازنده i5 12600K اینتله! منتها فرکانس پایین‌تری داره، و به خاطر همین عملکردش نسبت به ۱۲۶۰۰K ضعیف‌تره، البته این اختلاف همونطور که در بررسی i5 13400 دیدیم، خیلی چشمگیر نیست.

این پردازنده هم با یک کولر استوک در جعبه عرضه میشه، که برای خنک کردن اون کافیه. این پردازنده چون فرکانس کمتری داره، مصرف پایین‌تری نسبت به i5 12600K داره. هرچند کولر استوک می‌تونه اونو خنک کنه، اما اگه مشکلی در باقی لیست قطعات‌تون به وجود نمیاد، بهتره سراغ کولرهای بهتری مثل AK400 و Notus 400 و Hyper 212 Halo برید تا خیال‌تون از همه بابت راحت باشه. برای مادربرد هم بهتره سراغ مادربردهای B760 برید، اما مادربرد ASUS Prime H610M-A Wifi هم برای این پردازنده مناسبه و نیازی به هزینه بیشتر برای مادربرد هم نیست.

این‌بار هم پیشنهاد ما اینه که مدل F این پردازنده رو خریداری کنید. تنها در حالتی به خرید مدل معمولی اون فکر کنید که به گرافیک آنبرد اون احتیاج دارید، وگرنه این گرافیک کار خاصی انجام نمیده. تفاوت قیمتی بین مدل معمولی و F خیلی زیاد شده دیگه. پردازنده i5 14400 هم انتخاب خیلی خوبیه، عملا قطعه باکیفیت‌تر همین پردازنده‌ست، اما قیمت خیلی بالاتری از ۱۳۴۰۰ داره، که باعث میشه پیشنهادش خیلی سخت باشه.


بهترین پردازنده تا ۱۲ میلیون تومان: AMD Ryzen 5 7600

پردازنده Ryzen 5 7600 با کولر Wraith Stealth - منبع: XDA Developers
پردازنده Ryzen 5 7600، با کولر استوک در پشت تصویر – Credit: XDA Developers

عملا از بهترین پردازنده‌هایی که امروز می‌تونید برای گیم تهیه کنید. این پردازنده که از معماری به روز Zen 4 استفاده می‌کنه، با ۶ هسته و ۱۲ ترد، از پردازنده i5 13400 در بازی قوی‌تره، در باقی عملیات‌ها هم با اون برابری می‌کنه. شما می‌تونید در «بررسی پردازنده Ryzen 5 7600» عملکرد این پردازنده رو در مقایسه با باقی پردازنده‌ها ببینید. این پردازنده عملا در بازی هیچ کارت گرافیکی رو باتلنک نمی‌کنه و با پردازنده‌هایی مثل ۱۳۶۰۰K و ۱۴۶۰۰K به راحتی رقابت می‌کنه.

این پردازنده عملا مدل کم سرعت Ryzen 5 7600X محسوب میشه. این پردازنده قابل اورکلاک هم هست و شما می‌تونید عملا اونو تا سطح عملکرد پردازنده Ryzen 5 7600X بهبود ببخشید. این پردازنده مصرف چندانی هم نداره، اما عملکرد پلتفرم AM5 با کولرها کمی متفاوت از اینتله، اونم به خاطر طرز قرارگیری متفاوت چیپ‌ها. به خاطر همین، پیشنهاد ما اینه که برای این پردازنده حتما یه کولر درست حسابی مثل AK400 و Notus 400 ARGB تهیه کنید.

و اما مهم‌ترین برتری این پردازنده، قابلیت ارتقا پذیری اونه. سوکت AM5 به تازگی عرضه شده و به گفته AMD، تا سال ۲۰۲۵ قراره از این سوکت پشتیبانی کنه. این به این معنیه که اگه شما الان این پردازنده رو تهیه کنید، می‌تونید در طی دو سال آینده هر پردازنده دیگه‌ای که AMD عرضه می‌کنه رو بخرید و روی مادربرد همین پردازنده نصب کنید. این برتری رو شما روی سوکت‌های فعلی اینتل ندارید. برای مادربرد، انتخاب ما اینه که برای این پردازنده سراغ مادربردهای B650 برید. این مادربردها قیمت بالاتری نسبت به سری A620 دارن، اما قابلیت‌های بیشتری از جمله اورکلاک دارن و همچنین بعدا دستتون برای ارتقا بازه. مادربردهای MSI Pro B620M-A wifi و TUF Gaming B650m-plus wifi انتخاب‌های خوبین.

در کنار این‌ها یک مشکل هم وجود داره، اونم محدودیت استفاده از رم DDR5 برای پردازنده‌های Ryzen 7000‍ه. البته، الان قیمت رم DDR5 خیلی مناسبه و تفاوت زیادی نداره، اما باز هم قیمت بالاتری داره. پیشنهاد ما، انتخاب رم DDR5-5600 یا DDR5-6000 برای پردازنده‌های رایزنه.


بهترین پردازنده گیمینگ تا ۱۷ میلیون تومان: Intel Core i5 14600K

Credit: Hardware Unboxed

دیگه به اینجا رسیدیم که از نسل ۱۴ پردازنده معرفی کنیم! این نسل عملا یک «نسل جدید» نبود، صرفا یک رفرش از نسل ۱۳ بود. معماری پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل یکیه. حالا اگه «بررسی i5 14600K» رو مطالعه کرده باشید، از ما می‌پرسید که چرا دارید اینو به جای ۱۳۶۰۰Kمعرفی می‌کنید در حالیکه هیچ تفاوتی بین اون‌ها نیست؟ خب توضیح میدم براتون.

پروسه ۱۰ نانومتری اینتل که Intel 7 نام داره، مدت زمان زیادی زمان برد تا آماده تولید بشه. اینتل با نسل ۱۲ این پروسه رو راهی بازار کرد، اما نتیجه خیلی جالب نبود، چرا که این پروسه دیفکت زیادی تولید می‌کرد و عملا اینتل با این نسل بیشتر داشت ضرر می‌داد. بخش زیادی از پردازنده‌های عرضه شده هم کیفیت بالایی نداشتن و خرابی زیادی هم توی پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ دیده میشه.

حالا در نسل ۱۴ این پروسه به بلوغ رسیده و علاوه بر سرعت بالاتر، کیفیت سیلیکون هم بالا رفته و هم خرابی کم شده و هم هدروم اورکلاک پردازنده‌ها بیشتر شده. این اطمینان بالاتر با وجود تفاوت قیمت کمی که بین ۱۳۶۰۰K و ۱۴۶۰۰K وجود داره، باعث میشه که پیشنهاد دادن ۱۴۶۰۰K آسون‌تر باشه.

این پردازنده مصرف برق بالایی نداره، اما برای بهترین عملکرد، بهتره که یک کولر خوب برای اون تهیه کنید. پیشنهاد ما کولرهای بادی بالارده مثل Deepcool AK620 و Hyper 622 Halo یا رادیاتورهای ۲۴۰ و ۳۶۰ هستن، مثل LS520 یا Cooler Master 240 Atmos.

برای مادربرد هم شما می‌تونید از «بهترین مادربردها برای پردازنده ۱۳۶۰۰K» استفاده کنید، چون همونطور که گفتم هیچ تفاوتی بین ۱۳۶۰۰K و ۱۴۶۰۰K نیست و شما تنها به یه آپدیت بایوس نیاز دارید. به خاطر همین آپدیت بایوس بهتره مادربردی رو انتخاب کنید که قابلیت آپدیت بایوس بدون نیاز به پردازنده رو دارن. مادربرد Gigabyte B760 Gaming X DDR5 و مدل DDR4 همین مادربرد، ASUS TUF B760-Plus Wifi DDR5 که البته باید از فروشنده بخواید آپدیت بایوس رو براتون نصب کنه یا برای این کار از یک پردازنده نسل ۱۲ یا ۱۳ استفاده کنید برای اینکه وارد بایوس بشید و بایوس رو آپدیت کنید، ASUS ROG Strix B760-F و B760-A همگی بهترین انتخاب‌ها هستن. اگه قصد اورکلاک دارید، باید سراغ سری Z برید، منتها برای استفاده بدون اورکلاک همین مادربردهای سری B انتخاب خوبی هستن.


بهترین پردازنده گیمینگ با گرافیک آنبرد: AMD Ryzen 7 5700G

Credit: Forbes

این بهترین آپشن موجود برای کساییه که قصد خرید یه سیستم گیمینگ دارن، اما فعلا بودجه‌شون در حدی نیست که هم پردازنده بخرن و هم کارت گرافیک. پردازنده‌های Ryzen G شرکت AMD عملا پردازنده‌های لپتاپی هستن، که AMD با قرار دادن اون‌ها در قالب پردازنده دسکتاپ و برداشتن محدودیت‌های اون، اون‌ها رو راهی بازار می‌کنه.

این APU از معماری Zen 3 بهره می‌بره، ۸ هسته و ۱۶ ترد داره، مجهز به پردازنده گرافیکی Vega 8 شرکت AMD هم هست. این پردازنده گرافیکی قدرتمندی نیست، کمی از GT 1030 انویدیا هم کندتره، اما به عنوان یه پردازنده گرافیکی یکپارچه که قدرت زیادی هم مصرف نمی‌کنه خیلی خوبه.

مهم‌تر از اون، اینه که این پردازنده به طور کلی قدرتمنده. اگه از «محاسبه گر باتلنک بنچفا» استفاده کنید، می‌بینید که این پردازنده با کارت گرافیک‌های قدرتمند و امروزی هم باتلنکی نداره. تا RTX 4070 رو شما می‌تونید بدون هیچ مشکلی در رزولوشن ۱۰۸۰p (که سنگین‌ترین فشار رو روی پردازنده در این رزولوشن شاهدیم) با این پردازنده استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که این پردازنده از PCIe 4.0 بهره نمی‌بره و به PCIe 3.0 محدوده، که کمی تاثیر روی عملکرد کارت می‌ذاره. حالا بهتره که کارت گرافیک‌های خیلی بالارده رو با این پردازنده استفاده نکنید، اما اگه می‌خواید الان پردازنده قدرتمندی بگیرید تا بعدا کارت گرافیک هم به سیستم‌تون اضافه کنید، Ryzen 7 5700G بهترین انتخاب برای شماست.

بزرگ‌ترین مشکل این پردازنده، مادربرده. مادربردهای پلتفرم AM4 در ایران خیلی کمیاب شدن و صرفا مادربردهای سری X570 که سری بالارده هستن به صورت نو موجودن. برای این مادربرد یک مادربرد A520 یا B550 کافیه، مادربرد X570 دیگه زیاده رویه. اگه بتونید مادربرد B550 پیدا کنید خوبه، اگه نه بهتره سری هم به بازار دست دوم بزنید. برای کولر هم یه کولر معمولی کافیه، مثل AK400 یا Notus 400 ARGB.


بهترین پردازنده گیمینگ:

AMD Ryzen 7 7800X3D

پردازنده AMD Ryzen 7800X3D

شاه پردازنده‌های گیمینگ، بدون هیچ رقیبی. Ryzen 7 7800X3D همون ۷۷۰۰X‍ه، اما فرکانس پایین‌تری داره و همچنین ۶۴ مگابایت حافظه کش L3 به صورت عمودی روی چیپ اون نصب شده، که می‌تونید مقاله «کش سه بعدی چیه و چطور کار می‌کنه؟» اطلاعات بیشتری درباره‌ش کسب کنید. همونطور که در «بررسی Ryzen 7 7800X3D» دیدیم، این پردازنده به راحتی می‌تونه پرچمداران اینتل و یا خود AMD رو شکست بده، اون هم با مصرف برق کمتر و همچنین قیمت کمتر نسبت به اون‌ها، که همین دلیل برتری این پردازنده‌ست.

همچنین می‌تونید در مقاله‌ی «بررسی پردازنده میان‌رده AMD Ryzen 7 7700X» اطلاعات بیشتری کسب کنید.

البته عملکرد خوب این پردازنده به بازی‌ها محدود میشه. کش بیشتر توسط تمام نرم‌افزارها استفاده نمیشه و فرکانس محدود شده این پردازنده، باعث میشه که عملکرد ضعیفی در عملیات‌های غیر گیمینگ داشته باشه و عملا با Ryzen 5 7600X در اپلیکیشن‌ها برابری کنه.

موجودی این پردازنده در بازا چندان جالب نیست، گاهی قیمت و موجودی خوبی داره و گاهی نه. برای مادربرد و کولر مناسب این پردازنده هم نیازی به هزینه زیادی نیست. با استفاده از یه مادربرد B650 خوب، مثل B650-Plus wifi میتونید به راحتی از این پردازنده استفاده کنید، اما پیشنهاد می‌کنیم به خاطر قابلیت‌های بالای مادربردهای X670 و قابلیت ارتقاپذیری بیشتر، دنبال این مادربردهای باشید؛ مادربرد ASUS TUF X670E-Plus wifi و ASUS ROG Strix X670E_A از بهترین انتخاب‌ها هستن. برای کولر هم با اینکه پردازنده به طور کلی مصرف بالایی نداره، اما گرمای نسبتا زیادی تولید می‌کنه. به خاطر همین، پیشنهاد ما استفاده از کولرهای بالارده‌ای مثل AK620 و Assassin IV دیپ کول و AIOهایی مثل Cooler master ML360 Atmos و ML240 Atmos و LT720 برید. برای رم هم حواستون باشه به بیشتر از DDR5-6000 نیازی نیست.


کلام آخر: بهترین پردازنده های موجود در بازار در بهار ۱۴۰۳؟

ما در این مقاله به سراغ ۷ تا پردازنده از بهترین پردازنده‌های فعلی بازار ایران رفتیم، که برخی جدیدتر و برخی قدیمی‌تر هستن. هرکدوم از این پردازنده‌ها هم در محدوده قیمتی که هستن، با امکاناتی که ارائه میدن انتخاب‌های خیلی خوبی محسوب میشن.

اگه دقت کرده باشید دیگه سراغ پردازنده‌های بالارده نرفتیم. علتش اینه که دیگه از یه قیمتی که بالاتر می‌رید، کلا چندتا آپشن هستن که خودتون باید بین اون‌ها انتخاب کنید و تصمیم بگیرید کدوم برای شما بهتره. حالا اگه علاقه دارید بهمون بگید تا در آینده مقایسه و پیشنهاداتی هم درباره پردازنده‌های بالارده داشته باشیم.

نظرتون درباره پردازنده لیست ما چیه؟ کدومشون انتخاب شما هستن؟ به نظر شما کدوم پردازنده رو از قلم انداختیم؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۵ نظر

  1. سلام و ممنون انتشار این مطلب مفید. یه سوال داشتم اونم اینکه از کجا تشخیص بدیم مادربرد توان هندل کردن پردازنده رو داره. منظورم سازگاری سوکت پردازنده یا پلتفرم اینتل و ام ای دی نیست. مثلا درمورد i3 12100 فرموده بودین که نیاز به مادربرد قدرتمند نیست.
    یه سوال دیگه هم داشتم، استفاده کارت گرافیک آنبرد رو برای گیمینگ پیشنهاد میدید؟
    تشکر

    1. سلام مهدی جان، از روی توان مصرفی پردازنده و قدرت VRM مادربرد باید تشخیص داد.
      درمورد گرافیک آنبرد، بستگی به سطح توقع شما داره.

  2. سلام خسته نباشید مشکل ولتاژ Ryzen 7 7800X3D با مادربرد های ایسوس حل شده؟یا باز هم با ذوب شدگی همراهه؟ و اگه حل نشده خریدش منطقی هست یانه؟ ممنونم

    1. سلام عزیز. این مشکل از تنظیم ولتاژ مادربرد بود، و تنها محدود به این پردازنده نبود و پردازنده‌های دیگه هم قربانی این اتفاق بودن، منتها چون کش سه بعدی به ولتاژ حساسه بیشتر برای این پردازنده‌ها اتفاق میفتاد. تمام تولیدکننده‌های مادربرد با آپدیت بایوس این مشکل رو حل کردن، و دیگه موردی مشاهده نشده. البته خودتون باید پس از اسمبل پیسی این آپدیت بایوس رو دانلود و نصب کنید.

  3. سلام وقت بخیر.
    من میخوام یه سیستم جمع کنم به این مشخصات که قابلیت ارتقا خوبی داشته باشه
    MB:B760 GAMING X AX DDR5 Gigabyte
    cpu:12400f
    gpu:1050ti 4g gigabyte(قصد ارتقاشو دارم)
    ram: VENGEANCE 16GB 5200MHz CL40 DDR5
    power :GP800A-GED BRONZE
    و سه تا سوال داشتم :
    یکی اینکه این مادربرد قابلیت ساپورت سی پی یو های قوی تر رو داره مثل:۱۲۷۰۰و۱۳۷۰۰و۱۲۶۰۰ رو داره ؟ (باتوجه به اینکه یدونه کانکتور برق ۸ پین برای سی پی یو داره) اگه گزینه بهتری هست ممنون میشم راهنمایی کنید
    و اینکه یک اسلات رم تداخلی ایجاد نمیکنه؟
    و کولر استوک خودش جوابگو هست و اینکه کولر مناسب براش چی پیشنهاد میدید؟
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×