@benchfa_team
راهنمای خریدراهنمای خرید سیستمسیستم مورد نیازمقالات

کامپیوتر مورد نیاز برنامه نویسی چه ویژگی‌هایی دارد؟ مشخصات مورد نیاز

در این مقاله قصد داریم به سیستم مورد نیاز برنامه نویسی بپردازیم و ببینیم که یک سیستم مناسب برای برنامه‌نویس ها چه ویژگی هایی داره. اگه قصد خرید سیستم برنامه نویسی رو دارید، تا انتهای این مقاله با بنچفا همراه باشید. 

پردازنده مناسب برنامه نویسی 

برای خرید یک سیستم مناسب برنامه نویسی از پردازنده مناسب شروع می‌کنیم. 

بررسی پردازنده intel Core i5 12400F + بنچمارک

اگه دارید فکر می‌کنید که به یه کامپیوتر برای کدنویسی نیاز دارید، بدونین که داستانش بیشتر و پیچیده‌تر از از اینه که فقط رم و حافظه رو چک کنین. الان اومدیم سراغ پردازنده، یا به اصطلاح مغز کامپیوتر!

پردازنده یکی از اصلی‌ترین بخش‌های کامپیوتره و تاثیر مستقیم زیادی در عملکرد داره. به قدری که حتی اگه رمتون ۳۲ گیگابایت باشه و حافظه دیسک هم ده‌ها ترابایت، با یه پردازنده ضعیف نمی‌تونید روی سرعت و عملکرد حساب کنید. پس داشتن یه پردازنده‌ی قوی برای برنامه نویسی خیلی مهمه. 

وقتی می‌خواید پردازنده بخرید، این نکات رو حتما بررسی کنید که مطمئن بشید بودجه‌تون داره روی پردازنده‌ی خوبی خرج میشه. موارد زیر در انتخاب پردازنده برای برنامه نویسی مهمه:

  •  تعداد هسته‌ها بیشتر از ۴ باشه و فرکانس کاریش حداقل ۲ تا ۲.۵ گیگاهرتز  
  •  حافظه کش حداقل ۸ مگابایت داشته باشه. البته هر چی بیشتر باشه، بهتره.
  •  حتما پردازنده اینتل و نسل بالا باشه
  •  مهمه که ۶۴ بیتی باشه و رم ۶۴ گیگ رو ساپورت کنه.

حالا راحت می‌تونید یه پردازنده با ویژگی‌های خوب پیدا کنید و به‌راحتی کد بزنید!

کارت گرافیک مناسب برنامه نویسی 

قطعه بعدی که در سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی بهش می‌رسیم. کارت گرافیکه. اول یه سوال مهم پیش میاد. 

کارت گرافیک چقدر در برنامه نویسی تاثیر داره؟ 

وظیفه کارت گرافیک تولید و ارسال تصاویر خروجی به نمایشگره. لازم به ذکره که نوع برنامه نویسی شما در میزان تاثیر کارت گرافیک اهمیت زیادی داره. مثلا در برنامه نویسی وب و دسکتاپ نیازی به کارت گرافیک مجزا و قدرتمند نیست و همون کارت گرافیک Onboard یا یکپارچه که پیش‌فرض روی پردازنده‌ها و لپ‌تاپ‌ها قرار داره کافیه. (به جز پردازنده‌های دسکتاپ اینتل سری F) اما در برنامه نویسی موبایل مانند اندروید و ios نیاز به یک کارت گرافیک نسبتا خوب دارید. در ادامه بیشتر درباره برنامه نویسی اپلیکیشن صحبت می‌کنیم. 

کارت گرافیک مناسب برنامه نویسی اندروید و IOS

برای برنامه نویسی ios و اندروید به چه کارت گرافیکی نیازه؟ سیستم مناسب برای برنامه نویسی ios همونطور که اشاره شد به یک گرافیک مناسب نیاز دارید. حداقل گرافیک مورد نیاز برای برنامه نویسی ios و اندروید، Nvidia (با حداقل نسخه ۹۴۰MX و یا Nvidia GTX 1060ـه. البته توجه کنید که این حداقل گرافیک عنوان شده‌ست. در حال حاضر این کارت گرافیک توی بازار به صورت نو پیدا نمیشه. و اگه همین الان قصد خرید سیستم مناسب برنامه نویسی رو دارید حداقل انتخابی که پیش روتون قرار داره کارت گرافیک RTX 3050 محسوب میشه و در مرحله بعدی کارت گرافیک RTX4060 انتخابی به روز برای برنامه‌نویس‌هاست. قاعدتا هرچقدر به سمت خرید قطعات قوی‌تر برید، هزینه هم بیشتر میشه. 

مقایسه کارت گرافیک RTX 3060 و RTX 3060 Ti + بنچمارک بازی

حافظه رم مناسب برنامه نویسی 

در قطعه بعدی به حافظه رم می‌نویسیم. رم هم مثل پردازنده تاثیر زیادی در برنامه نویسی داره. بنابراین انتخاب درست اون اهمیت زیادی داره. تفاوتی نداره که شما یک سیستم دسکتاپ رو برای برنامه نویسی انتخاب می‎کنید یا لپ تاپ، تمام این حرف‌ها و راهنمایی‌ها برای هردو صادقه. 

خب اول بگیم که در حال حاضر روی لپ تاپ‌های جدید می‌بینیم که نسل رم به DDR5 تغییر کرده و فقط DDR4 رو روی مدل‌های قدیمی‌تر می‌بینیم. همین باعث میشه که روی لپ تاپ انتخاب رو به سمت ماژول‌های DDR5 سوق بدیم. انتخاب بین DDR4 و DDR5 در سیستم های دسکتاپ به بودجه شما بستگی داره. چون خرید یه سیستم با ۸ قطعه اصلی و لزوم قرار دادن DDR5 باعث میشه قیمت برخی قطعه‌ها بالاتر بره. به همین دلیل اگه بودجه کافی دارید میتونید رم های نسل جدید رو انتخاب کنید. اما در صورت کمبود بودجه فکر نکنید که DDR4 کار شما رو کند می‌کنه. 

تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها + بنچمارک

یکی فاکتور مهم در رم مورد نیاز برنامه نویسی علاوه بر نسل، ظرفیت حافظه اونه. در حال حاضر برای برنامه نویسی حداقل رم مورد نیاز ۱۶ گیگابایته. مطمئن باشید که رم ۸ دیگه پاسخگوی تمام نیازهای شما نیست. همچنین انتخاب بالانس و متعادل میشه ۳۲ گیگابایت و کسایی که قصد دارن سیستم بالارده‌تری تهیه کنن میتونن به فکر ارتقای رم تا ۶۴ گیگابایت هم باشن. 

برای برنامه نویسی ویندوز به دلیل استفاده از IDE مناسب اون یعنی Visual Studio، در کنار سایر نرم‌افزارهای مورد نیاز، بهتره حداقل ۱۶ گیگابایت رم استفاده کنید. اما برنامه نویسی وب چطور؟ همونطور که گفتیم با یک نوت پد ساده ویندوز هم می‌شه برنامه نویسی کرد. اما برای کار حرفه‌‌ای باید از Code Editor مناسب مانند VS Code یا IDEهای مناسب برنامه نویسی وب استفاده کنیم که مقدار رم بیشتری نیاز دارن. برای Vs Code در کنار سایر نرم‌افزارها، رم ۸ گیگابایت کافیه اما برای اجرای IDE در کنار بقیه نرم‌افزارهای مورد نیاز برای برنامه نویسی وب، حداقل باید ۱۶ گیگابایت رم داشته باشید تا بتونید بدون مشکل در طولانی مدت از سیستم استفاده کنید و نیاز به ارتقای زودبه‌زود نداشته باشید. 

حافظه مناسب برای کامپیوتر مورد نیاز برنامه نویسی

در آخر به ظرفیت حافظه و ذخیره‌سازها می‌رسیم. قطعه مهم آخر انتخاب درست یک ذخیره‌سازه. در همین مرحله اول اشاره کنم که دیگه کلا بیخیال هارد دیسک یا همون HDD بشید. دلیلش هم خیلی مشخصه. این قطعه بسیار سرعت کمی داره و نسبت به SSD در حال حاضر هیچ ارزش خریدی نداره. پس توی دسکتاپ و لپ تاپ حتما باید از یه SSD NVME پرسرعت استفاده کنید. 

الان در بازار سخت افزار ایران و البته دنیا بهترین حافظه SSD داره توسط سامسونگ تولید میشه. برای مثال SSD samsung 980 PCie gen3 و samsung p80 Pro PCie gen4 از بهترین اس اس دی های بازار محسوب میشن. 

انتخاب رم مناسب برای کامپیوتر

جمع‌بندی کامپیوتر مورد نیاز برنامه نویسی

در این مطلب به سیستم مورد نیاز برنامه نویسی پرداختیم. در روزهای آینده سیستم های پیشنهادی برای برنامه نویسی رو بهتون معرفی می‌کنیم. به‌نظر شما یک سیستم ایدئال برای برنامه نویسی چه مشخصاتی داره؟ توی کامنت‌ها برامون بنویسید. همچنین هر سوالی درباره سیستم مناسب برنامه نویسی دارید برامون بنویسید.

  • پردازنده با توانمندی خوب: یه پردازنده سریع و با هسته‌های زیاد. دنبال پردازنده با حداقل ۴ هسته و سرعت بالا باشید.
  • رم کافی: حداقل ۱۶ گیگ رم لازمه. اگه با پروژه‌های سنگین‌تر سر و کار دارید، بهتره به فکر ۳۲ گیگ یا بیشتر باشید.
  • فضای ذخیره‌سازی: یه حافظه‌ی سریع مثل SSD خوبه که کداتو سریع بخونه و بنویسه.
  • کارت گرافیک: برای برنامه‌نویسی عموما کارت گرافیک قوی لازم نیست، ولی اگه با چیزهای گرافیکی سنگین کار می‌کنید، یه کارت خوب می‌تونه کمکتون کنه.
  • سیستم عامل: بسته به سلیقه‌ و عادت و نیازهاتون می‌تونی از لینوکس، macOS یا ویندوز استفاده کنید.
  • ابزارهای توسعه: از ابزارهایی مثل VS Code یا IntelliJ IDEA استفاده کنید. البته باید توجه کنید و ببینید که با زبان‌های برنامه‌نویسیتون سازگاره.
  • صفحه کلید و موس راحت: چون زمان زیادی رو پشت کیبورد هستید، یه کیبورد خوب خیلی مهمه. همچنین یه موس راحت هم خیلی کمکتون می‌کنه.
  • چندین مانیتور: این الزامی نیست ولی داشتن چندتا مانیتور می‌تونه به بهره‌وریتون کمک کنه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×