راهنمای خریدراهنمای خرید سیستم

سیستم پیشنهادی ۱۲۰ میلیونی با کاربری گیمینگ و رندرینگ

توی این مطلب قصد داریم یه سیستم مناسب گیم و رندر با بودجه ۱۲۰ میلیون معرفی کنیم. در حال حاضر که صنعت گیم دائماً در حال رشده، شاهد بازی‌هایی هستیم که به سخت افزار قوی‌تری نیاز دارن. از طرفی تولید محتوا در این روزها بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفته بنابراین تعداد افرادی که در زمینه تولید محتوای حرفه‌ای به سیستم‌های قوی نیاز داشته باشن بیشتر از همیشه شده. ما تا الان دو سیستم گیمینگ پیشنهادی دیگه با بودجه‌های مختلف معرفی کردیم که می‌تونید اون رو در وب‌سایت بنچفا بخونید. 

اگر قصد خرید یه سیستم گیمینگ با بودجه ۱۲۰ میلیون رو دارید که علاوه بر کاربری گیمینگ بتونید از اون برای تولید محتوای حرفه ای هم استفاده کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

اهمیت انتخاب درست قطعات، زمانی مشخص میشه که در زمان عملکرد متوجه می‌شید یه مشکلی وجود داره یا سیستمی که انتخاب کردید برای نیازهای شما مناسب نیست. 


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


معرفی قطعات سیستم پیشنهادی با بودجه ۱۲۰ میلیون

یک کامپیوتر دسکتاپ از ۸ قطعه اصلی تشکیل شده که در ادامه به هرکدوم از این قطعات به طور جداگانه می‌پردازیم و هرجا نیاز بود برای اون‌ها معادل هم معرفی می‌کنیم تا در صورت نیاز بتونید اون رو جایگزین مدل دیگه کنید. 

پردازنده intel Core i5 13600K Tray

پردازنده intel Core i5 13600K Tray

مثل همیشه از پردازنده سیستم شروع می‌کنیم که باقی قطعات به مقداری زیادی بهش بستگی دارن. ما برای سیستم پیشنهادی ۱۲۰ میلیونی با کاربری گیمینگ و رندرینگ پردازنده intel Core i5 13600K رو در نظر گرفتیم. این پردازنده ۱۴ هسته و ۲۰ رشته داره. جالبه بدونید که این پردازنده از ۱۲۷۰۰K هم ارزون تره و هم قوی‌تر. بنابراین انتخاب خیلی خیلی خوبی توی این بازه قیمتی به حساب میاد. همچنین که پردازنده i5 13600K در رزولوشن ۲K و ۴K با هیچ کارت گرافیکی حتی RTX 4090 گلوگاه به وجود نمیاره. 

بررسی پردازنده intel Core i5 13600K رو در بنچفا بخونید.

مادربرد Asus TUF B760 Plus Wifi D4

مادربرد Asus TUF B760 Plus Wifi D4

بعد از مشخص کردن پردازنده به مادربرد مناسب برای اون می‌رسیم. مادربرد Asus TUF B760 Plus Wifi D4 با این بودجه می‌تونه جزو بهترین انتخاب‌هامون باشه. پردازنده intel Core i5 13600K یه جورایی مرز بین DDR4 و DDR5 محسوب میشه. درواقع برای پردازنده‌های قوی‌تر دیگه بهتره برید سراغ DDR5. توی این پردازنده اختلاف اونقدر نیست که بخوایم حدودا هفت یا هشت میلیون بیشتر هزینه کنیم. در صورتی که قصد داشته باشید بودجه کمتری برای مادربرد اختصاص بدید می‌تونید یک نسل قبل اهمین مین برد رو یعنی مادربرد Asus TUF B660 Plus Wifi D4 رو تهیه کنید که قیمت کمتری داره. 

رم Corsair VG RGB Pro SL 32GB 3600 CL18

رم Corsair VG RGB Pro SL 32GB 3600 CL18

یکی از دلایلی که ما توی مقاله‌های سیستم پیشنهادیمون رم‌های کورسیر رو پیشنهاد می‌دیم اینه که توی بازار ایران قیمت خوبی دارن؛ البته در کنار کیفیت. رم  Corsair VG RGB Pro SL 32GB 3600 CL18 برای سیستم پیشنهادی با بودجه ۱۲۰ میلیون می‌تونه انتخاب خیلی خوبی باشه. همچنین که دوتا اسلات دیگه روی مادربرد می‌مونه که بعدا بهتون اجازه میده رم‌ رو ارتقا بدید. 

خنک کننده پردازنده DeepCool LS 720 Black

خنک کننده پردازنده DeepCool LS 720 Black

بدون شک برای پردازنده i5 13600K نیاز به یک خنک کننده داریم. خنک کننده مایع DeepCool LS 720 Black می‌تونه به راحتی از پس خنک کردن سی پی یو بربیاد. همچنین که با توجه به نتایج بنچمارک این کولر و مقایسه اون با خنک کننده‌های دیگه می‌دونیم که از کولرهای ۱۰-۱۵ میلیونی بازار عملکرد بهتری ارائه میده. 

کارت گرافیک Asus TUF RTX 4070Ti 012G

کارت گرافیک Asus TUF RTX 4070Ti 012G

کارت گرافیک RTX 4070Ti بهترین انتخاب از سری کارت‌های سری ۴۰ انویدیاست تا به اینجاست. درواقع جا داره همینجا بهتون بگم در حال حاضر از RTX 4060 تا RTX 4090 توی بازار در دسترس قرار گرفتن اما واقعا با توجه به عملکرد RTX 4060 و ۴۰۶۰Ti ارزش خرید خیلی پایینی دارن. کارت گرافیک Asus TUF RTX 4070Ti 012G برای سیستم پیشنهادی گیمینگ با بودجه ۱۲۰ میلیون بدون شک انتخاب خیلی خوبیه چون از پس کاربری‌های نسبتا سنگین برمیاد و می‌تونید بازی‌هارو با رزولوشن ۲K به راحتی و با فریم ریت بالا بازی کنید. همچنین بد نیست اشاره کنم که کارت گرافیک‌های انویدیا برای نرم افزارهای ادوبی بهینه‌تر از کارت‌های AMD هستن و عملکرد بهتری ارائه میدن. شما می‌تونید RTX 4070Ti رو از برندهای دیگه هم که توی بازار موجود هستن تهیه کنید اما سری تاف از نظر پرفرمنس جلوتره. توجه داشته باشید که همین پردازنده گرافیکی از سری ROG ایسوس به دلیل داشتن قابلیت‌های بیشتر از جمله اورکلاک قیمت بیشتری داره.

منبع تغذیه Asus ROG 850G Gold

منبع تغذیه Asus ROG 850G Gold

برای این کانفیگی که معرفی شد شما به یک پاور ۸۵۰ وات نیاز دارید. هرچند شاید ۷۵۰ هم پیشنهاد بشه اما شک نکنید که بهتره پاور قدرتمندتری رو بلرای سیستمتون تهیه کنید تا اگه سیستم تحت فشار بود از نظر تامین برق به مشکل نخوریم. همچنین که اختلاف قیمتشون هم اونقدر زیاد نیست که بتونه تعیین کننده باشه. ما برای این سیستم پاور Asus ROG 850G Gold رو در نظر گرفتیم. ایسوس برای ساخت این پاور با بهترین سازنده پاور دنیا یعنی Seasonic همکاری کرده و نتیجه‌ش شده یه محصول باکیفیت. 

شما می‌تونید بررسی منبع تغذیه Asus ROG 850G Gold رو در بنچفا بخونید. 

حافظه‌ها 

توی بخش انتخاب حافظه دستمون بازه که با توجه به نیازمون هر ظرفیتی که نیاز داشتیم رو انتخاب کنیم. بهتره توی این بخش اگه نیاز به هارددیسک برای آرشیو دارید از برند وسترن دیجیتال سری آبی هاردتون رو انتخاب کنید. البته به نظر من بهتره که که کلا برید سمت SSD. برای اس اس دی هم هم برندهایی مثل، لکسار، کورسیر و سامسونگ که توی بازار هستن انتخاب‌های خوبی محسوب می‌شن. در اینجا می‌تونید سه تا اس اس دی Samsung 970EVoPlus 1TB تهیه کنید تا خیالتون از بابت سرعت و ظرفیت راحت باشه. 

شما می‌تونید سیستم گیمینگ پیشنهادی با بودجه ۵۰ تا ۶۰ میلیون رو هم در بنچفا بخونید.

کیس LianLi O11 Dynamic EVO و فن‌ها 

کیس LianLi O11 Dynamic EVO و فن‌ها 

می‌رسیم به انتخاب کیس و فن‌های مورد نیاز برای جریان هوای بهتر. اگه به دنیای سخت افزار مخصوصا کیس علاقه داشته باشید بدون شک برند لیان‌لی رو می‌شناسید. کیس‌های این برند جزو بهترین کیس‌های دنیا به حساب میان و چند مدل خیلی محبوب از این برند توی بازار ایران هم در دسترسه. ما برای این سیستم رندرینگ پیشنهادی با بودجه ۱۲۰ میلیون کیس LianLi O11 Dynamic EVO رو انتخاب کردیم که علاوه بر ظاهر جذابی که داره، عملکرد خوبی هم داره. باری فن هم می‌تونید از پک سه تایی برندهای محبوب از جمله خود لیلن لی تهیه کنید. برای مثال پک سه تایی فن لیان لی مدل SL120 یا اصلا انتخاب از یه بنرد دیگه مثل ایسوس. چک سه تایی فن تاف هم می‌تونه برای این کیس گزینه مناسبی باشه. 

جمع‌بندی از سیستم پیشنهادی با بودجه ۱۲۰ میلیون 

توی این مقاله به معرفی یه سیستم گیمینگ پیشنهادی ۱۲۰ میلیونی پرداختیم و هرکدوم از قطعات رو به طور جدا معرفی کردیم. با قیمت ۱۲۰ میلیون ما می‌تونیم یه سیستم متوسط رو به خوب داشته باشیم که از پس فشارهای کاری سنگین تا حد زیادی برمیاد. حتما برامون بنویسید اگه شما این سیستم پیشنهادی رو می‌نوشید کدوم قطعه رو جایگزین می‌کردید. البته دلیلش هم بهمون بگید. 

جمع‌بندی از سیستم پیشنهادی با بودجه 120 میلیون 

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۲۶ نظر

  1. قبلا با ۱۲۰ میلیون خود بیل گیتس رو میاوردی خونه برات پاستا درست کنه :))) حالا میشه سیستم معمولی رو به خوب؟ :)))

    1. برای پردازنده ۱۳۷۰۰K به بالا منطقیه چون اختلاف‌ها بیشتره.
      ۱۳۶۰۰K مرز بین DDR4 و DDR5 حساب میشه و پیشنهاد ما همون DDR4 هستش.
      دیگه پایینتر از ۱۳۶۰۰K همون DDR4 منطقی‌تره.

    1. سلام دوست عزیز. در استریم پردازنده مهم‌تره، چون باید چند عملیات سنگین رو همزمان انجام بده. رم بهتره حجمش بالا باشه، و سرعتش در استریم تاثیر چندانی نداره، در بازی تاثیر داره. به طور کلی، کارت گرافیک‌های انویدیا به لطف انکودر NVEC عملکرد بهتری در استریم داره، اما کارت‌های جدید AMD هم با انکودر AV1 عملکرد خوبی دارن، منتها سرویس‌های کمی از AV1 استفاده می‌کنن.

      1. خیلی ممنون
        بعد ببخشید برای استریم و گسم و ادیت عکس و ویدیو CPU با گرافیک آنبورد (۱۳۶۰۰K) بهتره؟ یا بدون گرافیک آنبورد (۱۳۶۰۰KF)؟

        1. در خیلی از فعالیت‌ها گرافیک آنبرد اصلا استفاده نمیشه، و اگر هم بشه تفاوت خاصی ایجاد نمی‌کنه، به خاطر همین هزینه بیهوده‌ست. اگه تفاوت قیمت پایینه بهتره با گرافیک آنبرد بگیرید، چون در عیب‌یابی سیستم کمک می‌کنه، اما اگه تفاوت قیمت خاصی وجود داره نیازی نیست به خاطر گرافیک آنبرد بیشتر هزینه بیشتر کنید.

  2. سلام و درود
    اگه روی این سیستم بجای i5 13600K بریم i5 13400 بزاریم گلوگاه میشه؟
    و پرفورمنس چقدر میاد پایین؟

    1. سلام دوست عزیز. هر دو این پردازنده‌ها عملکرد خوبی دارن و کارت گرافیک‌مون هم به حدی قدرتمند نیست که توسط چنین پردازنده‌ای محدود بشه. به خاطر پردازنده پایین‌تر افت عملکرد خواهید داشت، اما نه در مقیاس بزرگ. دلیل انتخاب ما ارزش بالاتر ۱۳۶۰۰K به نسبت قیمتش و همچنین عملکرد بهتر در همه زمینه‌هاست.

          1. به نظر شما مادر بردprimez790A_wifi کامل ۱۴۷۰۰kرو جواب میده و گزینه خوبیه ممنون چون تنها گزینه که هیت سینک سفید داره

  3. سلام و عرض ادب خدمت تیم دوست داشتنی بنچفا
    خیلی ناگهانی با وبسایتتون آشنا شدم و بعد از مطالعه این راهنمای خرید حس کردم یه چند مورد هست که باید بهشون اشاره کنم:
    ۱. توی توضیحات پردازنده اشتباهی به جای ۱۲۷۰۰K نوشتید ۱۳۷۰۰K
    ۲. حالا درسته که ۱۳۶۰۰K خیلی پردازنده قدرتمندیه ولی با ۴۰۹۰ و حتی ۴۰۸۰ گلوگاه میشه 😅
    ۳. طبق داده های Techspot عملکرد فنی ۱۳۶۰۰k با رم DDR5 نسبت به DDR4 توی بازی ها بین ۵ تا ۲۰ درصد اختلاف دارن و بهتر نیست برای این پردازنده از مادربرد و کیت های DDR5 استفاده کرد؟
    ۴. توان پردازشی TUF 4070 Ti بخاطر فرکانس بالاتر در بازی ها تقریبا ۴۲ ترافلاپس میشه
    و در آخر خیلی از این راهنمای خرید لذت بردم و آرزوی بهترین ها رو برای شما دارم 😉

    1. سلام به آقا رضای عزیز 😁❤️
      از بابت آشنایی شما با بنچفا خیلی خوشحالیم 😎
      ۱. درمورد نکته اول، بله درست می‌فرمایید و اصلاح شد.
      ۲. درمورد نکته دوم، با ۴۰۹۰ یا ۴۰۸۰ ممکنه گلوگاه بشه، اما ما ۲ نوع گلوگاه داریم، نوع اول باعث میشه پردازنده شما روی ۱۰۰% یوزیج بره و بازی لگ بزنه یا فریز کنه. اما نوع دوم خفیف‌تره و مثلا ممکنه اگر با ۱۳۶۰۰K دارید ۲۰۰FPS می‌گیرید، با ۱۳۹۰۰K بشه ۲۲۰FPS که این نوع از گلوگاه رو ما حساب نمی‌کنیم چون ارزش نداره بخاطر اون اختلاف کم هزینه خیلی زیادی رو بابت پردازنده بپردازید.
      ۳. این موردی که فرمودید کاملا درسته و ماهم تو بررسی ۱۳۶۰۰K بهش اشاره کردیم، اما نکته‌ای که هست اینه که این اختلاف تو کارت ۴۰۹۰ دیده میشه و تو RTX 4070 TI ما اختلاف خاصی بین DDR4 و DDR5 شاهد نیستیم. همچنین تو کاربری رندرینگ اختلاف به صفر میرسه.
      ۴. در مورد توان پردازشی FP32، شرایط تست خیلی موثره، اما به‌صورت کلی همیشه ۵ درصد تلورانس برای همه بنچمارک‌ها میشه در نظر گرفت.

  4. سلام.منظورتون از “علاوه بر این کارت میتونید از۳۰۸۰tiیا۶۹۰۰xt هم استفاده کنید البته شرط و شروطی داره”چی بود؟تو بررسی ها چیزی پیدا نکردم.

    1. سلام عزیزم، تو بررسی ۴۰۶۰Ti میتونید پیداش کنید.
      از نظر قدرتی این کارت ها برابر یا حتی بهتر هستن اما پیدا کردن نو و باگارانتیشون یه مقدار سخته
      بازار دست دوم هم که داستانای خودشو داره، اما اگر خوش شانس بودید و یه مورد خوب و سالم پیدا کردید با قیمت خیلی بهتر از ۴۰۷۰ti، حتما بخریدش.

  5. با سلام
    سوال اینکه پردازنده آنلاک نباید با بورد زد مچ بشه؟ با این برد امکان اوورکلاک یا دسکاری تنظیمات هست ایا؟؟؟؟؟

    1. سلام فراز عزیز. برای اورکلاک حتما باید مادربرد سری زد باشه. اما تعداد خیلی زیادی از کاربرهای PC تمایلی به اورکلاک ندارن. به همین دلیل هزینه اضافی محسوب میشه. اما درغیر این صورت برای اورکلاک پردازنده باید مادربرد سری زد داشت.

  6. سلام ارادت با اینکه تیم بنچفا رو یک تیم حرفه ای میدونم شخصا…ولی زیاد با این سیستم پیشنهادی موافق نیستم زیاد که یعنی اصلا موافق نیستم…
    ۱۲۰ میلیون بخوام شخصا هزینه کنم قطعا از Core i9 13700 یا نهایت Core i7 13700 استفاده میکنم هردو سری H
    البته البته البته من کاربریم گیم های خیلی سنگین نیست من نهایت
    رد دد
    فیفا ۲۴
    PES
    mortal Kombat
    من بیشتر پردازش و رندر مدنظرم هست که روی CPU و RAM بشدت حساس هستم ولی بازم با این قیمت به نظرم CPU بهتری میشد گذاشت
    ارادت

    1. سلام عزیزم، سری H برای لپ تاپ هستش و نه دسکتاپ
      هردو پردازنده ای که گفتید سری H اشون از این پردازنده دسکتاپی که ما انتخاب کردیم ضعیف تره.
      همچنین کاربری این سیستم گیمینگه و هدف و تمرکز بودجه روی کارت گرافیکه، اگر در این سیستم از i9 یا i7 استفاده کنیم قدرت پردازش گرافیکی سیستم پایین میاد و در نتیجه عملکرد گیمینگ سیستم افت میکنه، اما برای بحث رندرینگ، باز باید دید که نوع پردازش و رندرینگ شما چی هست، اگر گرافیک محور باشه باز همین ترکیب برندس و اگر CPU محور باشه نیاز به تغییرات مهمی داره.

  7. به نظر شما مادر بردprimez790A_wifi کامل ۱۴۷۰۰kرو جواب میده و گزینه خوبیه ممنون چون تنها گزینه که هیت سینک سفید داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×