@benchfa_team
اخباراخبار سخت افزار

پردازنده‌های Ryzen 9000 قراره در ماه مرداد راهی عرضه بشن!

طبق خبری که صبح مهرانا منتشر کرد، قراره شرکت‌های تولیدکننده مادربرد در جریان مراسم کامپیوتکس مادربردهای مجهز به چیپست‌های سری ۸۰۰ AMD رو به نمایش بذارن. گویا AMD هم قراره از سری جدید پردازنده‌های سری Ryzen یعنی سری ۹۰۰۰ هم رونمایی کنه، که طبق اطلاعات فاصله زیادی با اون‌ها نداریم. با بنچفا همراه باشید.

زمان عرضه پردازنده‌های Ryzen 9000 مشخص شد

در سپتامبر ۲۰۲۲ یعنی حدود یک سال و نیم پیش پردازنده‌های Ryzen 7000 معرفی و راهی بازار شدن. این پردازنده‌ها با پلتفرم AM5 عرضه شدن، که اولین تغییر بزرگ پلتفرم و سوکت AMD از سال ۲۰۱۷ بود. تمام پردازنده‌های Ryzen تا سری ۵۰۰۰ روی پلتفرم و سوکت AM4 بودن.

پردازنده Ryzen 9 7950X در سوکت AM5
Credit: Tom’s Hardware

AMD از سال ۲۰۲۲ از چندین پردازنده هم برای لپتاپ و هم برای دسکتاپ در سری ۵۰۰۰ و ۷۰۰۰ و ۸۰۰۰ رونمایی کرد، که از اون‌ها میشه به Ryzen 7 8700G و Ryzen 7 5700X3D و همچنین پردازنده لپتاپی Ryzen 9 8945HS اشاره کرد، که در «بررسی لپتاپ ASUS ROG Zephyrus G14» که مجهز به اون بود بهش پرداختیم. حالا AMD می‌خواد سری جدید پردازنده‌های دسکتاپش رو معرفی کنه، سری Ryzen 9000. این پردازنده‌ها قراره در اوایل مرداد معرفی و راهی بازار بشن.

پشت مانیتور لپتاپ Asus ROG G14
Credit: Benchfa

این پردازنده‌ها تغییرات خاصی نسبت به Ryzen 7000 نداشتن. همچنان از همون طراحی چیپلت بهره می‌برن، خبری هم از طراحی هیبرید اون‌ها به روش اینتل نیست. هرچند AMD برنامه‌هایی برای این کار داشت، اما فعلا قرار نیست شاهدش باشیم.

اطلاعات دیگری که از این پردازنده‌ها داریم که تا حدود زیادی مطمئنه، تعداد هسته‌های پردازنده‌های این سریه. سری Ryzen 9000 در ابتدا مثل سری‌های ۷۰۰۰ و ۵۰۰۰ در ۴ نسخه عرضه میشن، که به ۶، ۸، ۱۲ و ۱۶ هسته مجهزن. سرعت اون‌ها هنوز مشخص نیست، فرکانس جزء آخرین اطلاعاتیه که تایید میشه، اما قبلا اطلاعاتی لو رفته بود که می‌گفت AMD قصد داره فرکانس رو کمی پایین بیاره و IPC رو بالا ببره. همونطور که گفتم فرکانس جزء آخرین اطلاعاتیه که تایید میشه، به خاطر همین نمیشه فعلا چیزی رو اعلام کرد.

همچنین میزان رشد IPC این سری پیشرفت بالایی نداره و تنها تا حدودی بهتر از نسل قبله. چیزی که اینجا اهمیت داره، اینه که ببینیم AMD تصمیم داره در نهایت این سری رو با چه پروسه ساختی راهی بازار می‌کنه و چه تفاوتی در میزان مصرف برق با سری قبل دارن.

اینتل هم طبق اطلاعات قبلی قراره مدتی پس از AMD پردازنده‌های سری جدیدش یعنی Arrow Lake-S یا سری Intel Core Ultra 200 رو عرضه کنه، که چندی پیش اطلاعاتی از اون‌ها لو رفت. پس از اون هم انگار AMD قصد داره پردازنده‌های مجهز به کش سه بعدی سری Ryzen 9000 رو عرضه کنه، که مشتاقیم ببینیم آیا باز هم می‌تونه از سری جدید اینتل پیشی بگیره یا نه.

پردازنده Ryzen 7 7800X3D
Credit: Hardware Unboxed

در هر حال نباید منتظر پیشرفت بزرگی در Ryzen 9000 باشیم. گویا AMD قصد داره پس از اون تغییرات بزرگی رو روی پردازنده‌ها اعمال کنه، از جمله تغییراتی در تعداد هسته‌ها و نوع چینش چیپلت‌ها در پردازنده‌های دسکتاپ، که می‌تونه به اندازه معرفی اولیه سری Ryzen حیاتی باشه. البته اطلاعات زیادی از این سری هنوز در دست نیست و فعلا تمرکز ما هم روی همین سری ۹۰۰۰ خواهد بود. حتما حتما بنچفا رو دنبال کنید تا بررسی اون‌ها رو موقع عرضه‌شون از دست ندید.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×