راهنمای ارتقای سیستمراهنمای خرید

آیا CPU Ryzen قدیمی شما برای RTX 4080 به اندازه کافی سریع است؟

ماموریت امروز بنچفا اینه که ببینیم پردازنده Ryzen 5 5600 چقدر برای استفاده با یک GPU پیشرفته مدرن مانند GeForce RTX 4080 مناسبه. آیا Ryzen 5 7600 با RTX 4070 Ti عملکرد بهتری ارائه می ده؟ و ۷۸۰۰X3D چقدر سریع‌تره؟

 پردازنده Ryzen 5 5600

در حالی که همه این داده‌ها ممکنه تا حدی تصادفی به نظر برسن، استدلال ما اینه که تعداد کمی از شما احتمالاً از یک پردازنده Ryzen 5 5600 یا یک CPU مشابه استفاده می‌کنید و ممکنه تعجب کنید که آیا ارتقاء به یک GPU قدرتمندتر نیاز به ارتقای کل پلتفرم داره یا نه! البته، این تقریباً به طور قطع به بازی‌هایی که می‌خواهید اجرا کنید – و اینکه چگونه و با چه تنظیماتی قصد دارید بازی کنید – بستگی داره، اما مجموعه‌ای از نتایج تست‌ها باید به شما ایده‌ واقعاً خوبی از چیزی که انتظار دارید ارائه بده.
راه دیگری برای توصیف این ویژگی، در ادامه این مقاله گفته شده: GPU سریعتر یا CPU سریعتر با همان قیمت؟ در ادامه نتایج بنچمارک Ryzen 7600 + RTX 4070 Ti رو در مقابل Ryzen 7800X3D + RTX 4070 برای شما کاربران همیشگی بنچفا قرار دادیم و همچنین به تحلیل این تست‌ها پرداختیم.

Ryzen 5 5600 یکی از پردازنده‌ها با ارزش خرید بالا در دنیاست که کاربران زیادی نسبت به خرید اون تمایل نشون میدن. به همین دلیل یکی از پردازنده‌هایی که برای تست با کارت گرافیک قدرتمند انتخاب شده همین پردازنده‌ست.

برای آزمایش و تست این ترکیب سخت افزاری، از ویندوز ۱۱ با آخرین درایورها و نسخه‌های بایوس برای هر مادربرد استفاده شده. در مجموع، هشت بازی برای این بنچمارک‌ها انتخاب و تست شدن. خب دیگه بریم سراغ نتایج بنچمارک‌ها که کلی صحبت و نتیجه‌گیری برای هرکدوم ارائه دادیم.

بنچمارک پردازنده‌های AMD با کارت گرافیک RTX 4080

در ادامه این مطلب قصد داریم نتایج بنچمارک چند بازی رو مورد تحلیل و بررسی قرار بدیم و ببینیم پردازنده ۵۶۰۰ نسبت به پردازنده‌های جدید و جفت شدن با کارت گرافیک‌های نسل ۴۰ انویدیا چه عملکردی داره و تفاوت اونها در کجاست.
بازی آواتار

با بازی آواتار شروع می‌کنیم که در هنگام استفاده از تنظیمات Ultra یک بازی گرافیکی بسیار سنگین محسوب میشه. در این بازی متوجه میشیم که پردازنده Ryzen 5 5600 عملکرد بسیار خوبی از خودش به نمایش میذاره. مطمئنا، در ۱۰۸۰p، تا ۲۵ درصد کندتر از ۷۸۰۰X3D بود، اما زمانی که به ۱۴۴۰p می‌رسیم (پیکربندی واقعی‌تر برای این نوع بازی با استفاده از این نوع سخت افزار) پردازنده ۵۶۰۰ تقریباً می‌تونه با ۷۸۰۰X3D مطابقت داشته باشه. در ادامه در ۴K، عملکرد یکسانی دریافت خواهیم کرد.
به طور خلاصه، Ryzen 5 5600 می‌تونه به طور متوسط تا ۱۵۰ فریم در ثانیه رندر کنه. در تنظیمات واقعی، این برای استخراج حداکثر سطح عملکرد از کارت گرافیک RTX 4080 کافیه و عملکردی بیش از اندازه کافی برای لذت بردن کامل از این بازی رو به کاربر ارائه میده.

بازی استارفیلد

با رفتن به بازی استارفیلد، با گیمی مواجه می‌شیم که برای این پردازنده بسیار سخت‌تر و سنگین‌تره. پردازنده Ryzen 5 5600 به طور متوسط فقط می‌تونه تقریباً ۷۰ فریم در ثانیه اراپه کنه و در ۱۰۸۰p، کمی کندتر از ۷۸۰۰X3D با استفاده از RTX 4070 ظاهر میشه. بنابراین، عملکرد کارت گرافیک RTX 4080 در کنار Ryzen 5 قدیمی تلف میشه. چون باید حدود ۴۰٪ سریعتر باشه. این عملکرد از پردازنده ۷۸۰۰X3D دیده میشه. دلیل این نتیجه هم اینه که سری ۷۰۰۰ با معماری جدیدتری ساخته شده و همچنین این بازی نیز بسیار جدیده و از فناوری‌های جدید هم استفاده می‌کنه.

وقتی به رزولوشن ۱۴۴۰p میرسیم پردازنده ۵۶۰۰ همچنان به حدود ۷۰ فریم در ثانیه محدود میشه. یعنی همون سطح عملکردی که می‌تونید از RTX 4070 Ti در صورت جفت شدن با یک پردازنده مدرن انتظار داشته باشید. در واقع، ترکیب ۵۶۰۰ + RTX 4080 تنها ۱۶ درصد سریعتر از ترکیب ۷۸۰۰X3D و RTX 4070 بود، یا ۱۷ درصد کندتر از ۷۸۰۰X3D با استفاده از ۴۰۸۰.

تا زمانی که به رزولوشن ۴K نرسیدیم، عملکرد گرافیکی محدودتر میشه و اکنون ۵۶۰۰ می‌تونه با ۶۰ فریم بر ثانیه با ۷۸۰۰X3D مطابقت داشته باشه. بنابراین، بر اساس اون، ممکنه نتیجه بگیرید که ۵۶۰۰ برای بازی های ۴K با RTX 4080 مناسب‌تره. در حالی که نتیجه‌گیری تا حدی درسته، باید اشاره کنیم که برای ۱۴۴۰p و ۱۰۸۰p هم خوبه. البته اگر به ۶۰ فریم در ثانیه رضایت بدید.

با این حال، این ترکیب برای کسانی که علاقه مند به تجربه بازی با نرخ تازه سازی بالا هستن، ایده آل نیست. در این صورت، برای رسیدن به نرخ فریم بالاتر، باید تنظیمات گرافیکی رو پایین‌تر بیارید. این رویکرد با ۷۶۰۰ یا ۷۸۰۰X3D کار می‌کنه، اما با ۵۶۰۰، شما همچنان به ۷۰ فریم بر ثانیه محدود خواهید بود.

بازی The Last of Us Part I

در مرحله بعد، به بازی The Last of Us Part I می‌رسیم. در این بازی‌ها تنظیمات گرافیکی در بالاترین حالت خودش قرار داره. در رزولوشن ۱۰۸۰p، پردازنده Ryzen 5 5600 کاملاً خوب عمل می کنه و به طور متوسط ۱۱۰ فریم در ثانیه ارائه میده. در مقایسه، ۷۸۰۰X3D به اندازه ۷۲٪ سریعتره و برای کسانی که نمایشگرهایی با نرخ تازه سازی بالا دارن، تفاوت در اینجا قابل توجهه. علاوه بر این، ۷۶۰۰ با ۴۰۷۰ Ti یک تجربه فریم بالاتر/یکنواخت ارائه میده و به نظر ما، ترکیب ۷۸۰۰X3D با RTX 4070 در این بازی بهتر عمل می‌کنه.

اما اگر رزولوشن رو به ۱۴۴۰p تغییر بدیم، بازی با تنظیمات بالا شروع به محدودتر شدن توسط CPU می کنه. با این حال، عملکرد فریم تایم پردازنده Ryzen 5 5600 تقریباً ثابت نبود. به عنوان مثال، فقط ۱۰ درصد واریانس رو برای ترکیب ۷۸۰۰X3D و RTX 4080 بین میانگین نرخ فریم و ۱ درصد مشاهده شد. در حالی که ۵۶۰۰ واریانس ۴۵ درصدی ایجاد کرد که منجر به تجربه ضعیف‌تر با کاهش قابل توجه فریم شد.

باز هم، ۷۸۰۰X3D یا ۷۶۰۰ با RTX 4070 Ti به طور کلی تجربه بهتری ارائه میده. حالا وقتشه که به رزولوشن ۴K بریم، در این حالت GPU محدود میشه. در این سناریو پردازنده ۵۶۰۰ میتونه با ۷۸۰۰X3D مطابقت داشته باشه، البته با سرعت کمی بیش از ۶۰ فریم در ثانیه.

بازی Star Wars Jedi: Survivor

Star Wars Jedi: Survivor یکی دیگر از بازی‌های مدرنه که برای CPU و GPU بسیار سنگینه. به خصوص با فعال کردن ray tracing. در اینجا، می بینیم که Ryzen 5 5600 شما رو به طور متوسط به حدود ۶۶ فریم در ثانیه محدود می کنه. این باعث میشه ۷۸۰۰X3D به طور متوسط تقریباً ۶۰٪ سریعتر باشه. ۵۶۰۰ در رزولوشن ۱۰۸۰p اونقدر ضعیفه که با استفاده از ۷۶۰۰ با ۴۰۷۰ Ti یا ۷۸۰۰X3D با ۴۰۷۰ عملکرد بسیار بهتری دریافت خواهید کرد.

افزایش رزولوشن به ۱۴۴۰p تغییر زیادی ایجاد نمی‌کنه. ۵۶۰۰ تنها زمانی که از RTX 4070 ضعیف‌تر استفاده می کنه می‌تونه با ۷۸۰۰X3D مطابقت داشته باشه، در حالی که پیکربندی‌های ۴۰۷۰ Ti با ۷۸۰۰X3D و ۷۶۰۰ تا ۲۷ درصد سریع‌تر بودن. سپس، برای به حداکثر رساندن عملکرد ردیابی پرتو در این عنوان در ۱۴۴۰p، پردازنده گیمینگ ۷۸۰۰X3D هنگام استفاده از RTX 4080 بیش از ۵۰ درصد سریع‌تر ظاهر شد.

حتی در ۴K، پردازنده ۵۶۰۰ کمی کندتر از ۷۸۰۰X3D بود.

بازی Marvel’s Spider-Man Remastered

بازی Marvel’s Spider-Man Remastered به طرز شگفت‌انگیزی پردازش ساده‌ای داره و در نتیجه Ryzen 5 5600 همچنان در این عنوان عالی عمل می‌کنه و اجازه می‌ده تا چیزی بیش از ۹۰ فریم در ثانیه اجرا بشه. این عملکرد بسیار خوبی از یک پردازنده‌های مقرون به صرفه قدیمیه. اما برای کسانی که به دنبال ارتقاء پردازنده گرافیکی هستن، استفاده از کارت گرافیکی قدرتمند و بالارده مانند RTX 4080 فایده‌ای نداره و در واقع، حتی استفاده از RTX 4070 هم ممکنه برای این بازی بسیار زیاد باشه.

در رزولوشن ۱۰۸۰p، RTX 4070 برای ۱۵۵ فریم در ثانیه خوب بود و حتی با ۷۸۰۰X3D محدود بود، و ترکیب ۴۰۷۰/۷۸۰۰X3D را ۶۵ درصد سریعتر از ۵۶۰۰ کرد. نتایج ۱۴۴۰p اساساً یکسان هستند، و حتی در ۴K، ۵۶ غیرقابل تحمل هستند. در اینجا، ۷۸۰۰X3D هنوز ۶۸ درصد سریع‌تر بود، در حالی که ۷۶۰۰ یا ۷۸۰۰X3D با ۴۰۷۰ Ti به طور متوسط ۱۷ درصد سریع‌تر، با ۱ درصد پایین‌تر تا ۳۸ درصد قوی‌تر بودند.

بازی Call of Duty: Warzone

Call of Duty: Warzone یک بازی شوتر آنلاین رقابتیه و معمولاً کسانی که جدی‌تر بازی می‌کنن از تنظیمات competitive quality استفاده می‌کنن. این نه تنها نرخ فریم رو افزایش می‌ده، بلکه مهم‌تر از اون، شناسایی دشمنان رو آسون‌تر می‌کنه. بنابراین، در این مورد، ما به صورت پیش‌تنظیم از کیفیت فوق‌العاده گرافیکی مانند بازی‌های تک‌نفره استفاده نمی‌کنیم.

با انجام این کار، Ryzen 5 5600 حداکثر با سرعت ۲۳۵ فریم در ثانیه، این بازی رو اجرا می‌کنه. پردازنده ۷۸۰۰X3D برای میانگین نرخ فریم ۵۲ درصد و در پایین‌ترین نرخ ۱ درصد ۶۰ درصد سریع‌تر بود. این همچنین به این معنیه که ۷۸۰۰X3D جفت شده با RTX 4070 هنوز در ۱۰۸۰p سریعتر ظاهر میشه. در حالی که پیکربندی ۷۶۰۰ و ۴۰۷۰ Ti حتی از اون هم سریع‌تر خواهد بود.

با افزایش وضوح به ۱۴۴۰p، ترکیب ۵۶۰۰ و RTX 4080 عملکردی مشابه با ترکیب ۷۸۰۰X3D و ۷۶۰۰ با استفاده از RTX 4070 Ti ارائه می ده. بنابراین، شما همچنان به دنبال افزایش ۳۰ درصدی با ۷۸۰۰X3D در همراهی با ۴۰۸۰ هستید.

۷۸۰۰X3D هنوز هم در ۴K سریع‌تر ظاهر شد. اگرچه در اینجا هنگام مقایسه میانگین نرخ فریم، حاشیه به تنها ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کنه. بنابراین، اگر با کیفیت ۴K بازی می‌کنید پردازنده ۵۶۰۰ عملکرد خوبی داره. اگرچه احتمالاً بهتره اون رو با RTX 4070 Ti جفت کنید.

بازی Fortnite

Fortnite یک بازی بسیار سنگین برای پردازنده‌ست، به خصوص در اواخر بازی. در اینجا پردازنده Ryzen 5 5600 به ۱۷۸ فریم در ثانیه در ۱۰۸۰p محدود شده بود. متوسط نرخ فریم مشکلی نداره، اما اون ۱% low یک مشکل واقعیه. زمانی که بازی Fortnite رو اجرا می‌کنید، بهتره که برای بازی حرفه‌ای، نرخ فریم رو بالای ۲۰۰ فریم بر ثانیه نگه دارید تا بهترین عملکرد رو داشته باشید.

بنابراین در این بازی، پردازنده ۵۶۰۰ خیلی قابل قبول نیست. پردازنده Ryzen 5 7600 هم با وجود میانگین نرخ فریم بسیار قوی، ک ۱% low پایینی رو تجربه می‌کنه. دستیابی به نرخ فریم ثابت در Fortnite می‌تونه چالش برانگیز باشه، اما مطمئناً ۷۸۰۰X3D عملکرد بهتری ارائه میده. بیش از دو برابر عملکرد ۵۶۰۰، حتی در ۴K.

بازی Counter-Strike

در بازی Counter-Strike هم همانند فورتنایت برای تجربه بهتر بازی به تعداد فریم بالای ۲۵۰ در ثانیه نیاز دارید. البته اگر که یک بازیکن حرفه‌ای هستید که در مسابقات جدی شرکت می‌کنه. در این حالت تعداد فریم بیشتر می‌تونه کمک زیادی کنه. اما در غیر این صورت با تعداد فریم کمتر هم کاملا این گیم قابل بازیه.

همونطور که گفته شد، به نظر می رسه پردازنده Ryzen 5 5600 در اینجا بسیار توانمند ظاهر میشه و تقریباً ۴۰۰ فریم در ثانیه در ۱۰۸۰p ارائه می ده، با ۱٪ low به اندازه ۲۰۰ فریم در ثانیه. با این حال، RTX 4080 قادر به عملکرد بسیار بالاتری خواهد بود و واقعاً، برای بازی‌های ۱۰۸۰p، به نظر می‌رسه یک کارت گرافیک RTX 4070 Ti همراه خوبی برای این CPU باشه. به‌طور میانگین در این بازی پردازنده ۷۸۰۰X3D بهترین عملکرد رو اراپه میده و بیش از ۶۰۰ فریم در ثانیه رندر می‌کنه.

با رفتن به رزولوشن ۱۴۴۰p، بازی به طور طبیعی کمی توسط پردازنده گرافیکی محدود میشه. اما با این وجود، ۷۸۰۰X3D که فقط به RTX 4070 مجهز شده، می‌تونه با ترکیب ۵۶۰۰/RTX 4080 مطابقت داشته باشه. بنابراین، کارت گرافیک RTX 4070 جفت بهینه‌تری برای پردازنده قدیمی Ryzen 5 در این عنوان خواهد بود.

ما مطمئن نیستیم که بیشتر بازیکنان CS2 با کیفیت ۴K بازی می کنن یا خیر، اما اگر در این وضوح بازی می‌کنید کارت گرافیک RTX 4080 انتخاب بهتریه. البته در این حالت به CPU قوی‌تری نیاز پیدا می‌کنید. چون low 1٪ برای Ryzen 5 5600 بسیار ضعیف بود، ولی با استفاده از پردازنده ۷۸۰۰X3D تقریبا ۵۰٪ سرعت بیشتری رو تجربه خواهید کرد.

نتیجه‌گیری

همه چیز به بازی‌هایی که در حال انجام اون هستید بستگی داره. اما اگر به میانگین داده‌ها نگاه کنیم، می‌بینیم که در ۱۰۸۰p، جایی که GPU گلوگاه ایجاد نمی‌کنه، استفاده از CPU به حداکثر می‌رسه، پردازنده Ryzen 5600 نمی‌تونه به اندازه کافی RTX 4080 رو تحت فشار قرار بده. حتی برای RTX 4070 خیلی کنده.
احتمالا یک کارت گرافیک با پردازنده گرافیکی RTX 4060 Ti و Radeon 6700 XT مناسب‌تره.
اما اگر رزولوشن رو به ۱۴۴۰p افزایش بدید، Ryzen عملکرد بهتری از خودش نشون میده و با RTX 4070 کاملاً خوب کار می‌کنه. پس از اون در ۴K همراهی این پردازنده با ۴۰۷۰ Ti نتیجه بهتری داره.

طبق نتایج این بنچمارک‌ها می‌تونید نمونه‌هایی رو ببینید که در اون پردازنده ۵۶۰۰ و ۷۸۰۰X3D با RTX 4080 مطابقت داشته باشه، اما اونها بسیار کم هستد.

جمع‌بندی

پردازنده Ryzen 5 5600 f به‌عنوان یه پردازنده قدیمی، امروزه هم عملکرد بسیار خوبی داره. با این حال، اگر به‌دنبال ارتقاء کارت گرافیک هستید، توصیه نمی کنیم از GeForce RTX 4070 یا Radeon 7800 XT کارت قدرتمندتری تهیه کنید. اغلب اوقات، شما نمی تونید به‌طور کامل از GPUهای سریع‌تر استفاده کنید.

درسته که ممکنه در برخی بازی‌ها اینطور نباشه اما همونطور که در نتایج مشاهده کردید، در اغلب موارد همینطور بود. همچنین بسیار به تنظیمات بازی و کیفیت بستگی داره. با این حال، اگر از قبل از پلتفرم AM4 استفاده می‌کنید، پردازنده Ryzen 5 5600 می‌تونه انتخاب خوبی به عنوان یه پردازنده با قیمت مناسب و عملکرد خوب باشه. در این سناریو، خرید یک Ryzen 7 5800X3D با قیمت ۳۱۰ دلار، همراه با پردازنده گرافیکی جدید شما، یک حرکت هوشمندانه‌تر خواهد بود. البته اگر کاربری شما فقط گیم باشه.
با این حال، ما فقط ۵۸۰۰X3D رو برای کسانی که قبلاً AM4 دارن توصیه می کنیم. برای بقیه، بهتره که از اول سراغ پلتفرم AM5 برن یا شاید پلتفرم LGA 1700 اینتل.
حال، اگر شما یک گیمر هستید و عناوینی مانند Avatar ،Alan Wake 2 ،Starfield و غیره رو بازی می کنید، ممکنه این سوال برای شما پیش بیاد که چرا کسی به بیش از ۱۷۸ فریم در ثانیه در Fortnite نیاز داره؟ به طور کلی نرخ فریم بالاتر مزایای متعددی داره، با این فرض که شما تنظیمات و یا مهارت‌های مناسب برای استفاده از اون رو داشته باشید.
علاوه‌بر این، احتمالاً با سناریوهایی در بازی روبرو خواهید شد که بیشتر از آنچه در اینجا آزمایش کردیم به CPU وابسته هستن. همین امر در مورد Counter-Strike 2 و Warzone هم صدق می کنه.
به‌طور کلی، Ryzen 5 5600 ثابت کرده که یک خرید عالی با قیمت ۲۰۰ دلار یا کمتره و هنوز هم پتانسیل خوبی داره. اما همونطور که در مقدمه بحث کردیم، بسیاری از شما که هنوز ۵۶۰۰ استفاده می‌کنید از ما پرسیدید که چه کارت گرافیک جدید برای ارتقا به همراه این پردازنده مناسبه. ما با توجه به بنچمارک‌ها و تحلیل داده‌های اونها متوجه شدیم که این پردازنده هنوز هم می‌تونه انتخاب خوبی برای گیمرها باشه. البته در حالتی که با یک کارت گرافیک جدید همراه بشه. همچنین دریافتیم که RTX 4080 برای این پردازنده زیاد از حد قویه و بهتره به سراغ RTX 4070 بریم.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×