بررسیفن و خنک کننده

بررسی کولر DeepCool AG620 + بنچمارک دما و نویز

امروز می‌خوایم کولر DeepCool AG620 رو بررسی کنیم و ببینیم در مقایسه با کولرهای دیگه چه عملکردی رو به نمایش می‌ذاره. این کولر قیمت خیلی خوبی داره، که اونا رو به انتخاب خیلی خوبی در مقایسه با باقی کولرهای بازار تبدیل می‌کنه، اما برای تصمیم‌گیری بهتر، باید اونو بررسی کنیم. با بنچفا برای بررسی کولر DeepCool AG400 همراه باشید.


بررسی کولر DeepCool AG620 + بنچمارک

قبل از اینکه بریم سراغ بررسی کولر DeepCool AG620 باید بدونید که شرکت چینی دیپ‌کول در چند سال اخیر محصولات خیلی خوبی رو راهی بازار کرده، از جمله Deepcool Assassin III و Deepcool AK620. اخیرا هم کولر بادی DeepCool Assassin IV به بازار عرضه شد که یکی از بهترین کولرهای بادی چند سال اخیر به حساب میاد. کولرهای سری AG این شرکت شباهت زیادی به کولرهای سری AK دارن و تفاوت‌هاشون خیلی کمه.

کولر DeepCool AG620 یه کولر بادی دو تاور با ۶ لوله خنک‌کننده‌ست. این کولر بادی با دو فن ۱۲۰ میلی‌متری خنک میشه. مدل این فن‌ها به کلی متفاوت از فن‌های مدل AG400‍ه و سرعت پایین‌تری هم به نسبت AG400 دارن. کلد پلیت کولر هم سطح محدبی از جنس مس داره، که ماشین‌کاری شده و سطح کاملا صافی داره.

کولر Deepcool AG620
منبع: Tom’s Hardware
DeepCool AG620کولر
۵۵ دلارقیمت پایه
۱۳۰۰ گرموزن (با احتساب فن)
۱۲۹x136x157 mmابعاد (با احتساب فن)
Intel: LGA1700 – 1200 – 1151 – 1150 – 1155 
AMD: AM4 – AM5
سوکت‌های پشتیبانی شده
۶ هیت پایپ مسی با قطر ۶ میلی‌مترهیت پایپ
۱۲۰x120x25 mmاندازه فن
تا ۶۷.۸۸CFMجریان هوا
۳۰۰ تا ۱۸۵۰ دور در دقیقهسرعت فن

این کولر شباهت خیلی زیادی به Deepcool AK620 داره و بزرگ‌ترین تفاوت این دو قیمت پایین‌تر کولر Deepcool AG620 و همچنین کاور پلاستیکی روی تاورهاست، که در این سری کولرها دیده نمیشه. فن‌ها هم تفاوت خیلی کوچیکی دارن، فن روی AK620 تنها ۱ فوت مکعب جریان هوای بیشتری داره. در ادامه با بنچمارک و بررسی کولر DeepCool AG620 با ما همراه باشید.

بررسی کولر DeepCool AG620 + بنچمارک

بنچمارک عملکرد کولر DeepCool AG620

برای بنچمارک کولر DeepCool AG620 از داده‌های وبسایت Tom’s Hardware استفاده کردیم. به خاطر اینکه این کولر و AK620 خیلی عملکرد نزدیک به همی دارن و عملا تفاوت اون‌ها به تفاوت جریان هوای کیس بستگی داره. به خاطر همین، دیگه این کولر در این لیست حضور نداره و کولر DeepCool AG620 صرفا با باقی کولرهای هم‌رده بازار مقایسه شده. متاسفانه خیلی از کولرهایی که در این لیست موجودن، در بازار ایران موجود نیستن، و کولر DeepCool AG620 در این قیمت فقط داره با خودش رقابت می‌کنه.

برای بنچمارک و استرس تست این کولر، از پردازنده ۱۳۹۰۰K استفاده شده. IHS پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل شکل مستطیلی دارن، به خاطر همین موقع نصب شدن خم شدگی خاصی در سطح اون‌ها ایجاد میشه. این خم‌شدگی باعث میشه که کولر به خوبی روی پرذازنده نصب نشه. برای اینکه این مشکل در تست تاثیری نداشته باشه، از فریم نصب Thermalright LGA1700 استفاده شده، که باعث میشه این خم شدگی از بین بره. کیس استفاده شده هم HAF 700 کولرمستر بوده. کیس مناسب برای سیستم خنک‌کننده خیلی مهمه، چون می‌تونه در میزان خنک‌کنندگی کولر تفاوت ایجاد کنه. با کیس HAF 700 خیالمون راحته که کولرها دارن تمام توانشون رو به نمایش می‌ذارن. بریم سراغ بنچمارک‌ها.

بررسی کولر AG620

میزان خنک کنندگی کولر DeepCool AG620

میزان خنک کنندگی کولر DeepCool AG620

در اولین تست، تست Cinebench R23 روی پردازنده Core i9 13900K بدون هیچ محدودیت برقی اجرا میشه. در این شرایط، پردازنده با توجه به خنک‌کننده‌ای که روی اون نصب شده، میزان مصرف برق رو اعمال می‌کنه. کولر DeepCool AG620 تونسته پردازنده ۱۳۹۰۰K رو با مصرف ۲۷۷ وات خنک کنه، که تنها کمی کمتر از خنک‌کننده‌های AIO بالارده با قیمت خیلی بالاتره.


میزان نویز کولر DeepCool AG620

میزان نویز کولر DeepCool AG620

میزان نویزی که کولر در خنک کردن تولید می‌کنه هم خیلی مهمه. در این تست، کولر DeepCool AG620 زیر فشار ۴۶ دسیبل نویز داشته، که یکی از بهترین آمار در بین تمام کولرهاست. کولرهای AIO با صدای خیلی بیشتری، برتری نه چندان زیادی نسبت به این کولر داشتن، که آمار خیلی خوبی برای دیپ‌کول به حساب میاد.

در این مقاله می‌تونید با انواع خنک کننده پردازنده آشنا بشید.


امتیاز Cinebench R23 پردازنده i9 13900K با استفاده از خنک کننده DeepCool AG620

امتیاز Cinebench R23 پردازنده i9 13900K با استفاده از کولر DeepCool AG400

در مقایسه امتیاز Cinebench R23 با استفاده از کولرهای مختلف، می‌بینیم که کولر DeepCool AG620 با وجود میزان خنک‌کنندگی پایین‌تر، افت امتیاز شدیدی رو تجربه نکرده، و تقریبا ۱۰۰۰ امتیاز کمتر از بهترین کولر نمودار یعنی DeepCool LT720 ثبت کرده، که همونطور که در «بررسی کولر Deepcool LT720» دیدیم، بهترین کولر برای ۱۳۹۰۰K بود.


دمای پردازنده i9 13900K با خنک کننده DeepCool AG620 با محدود کردن مصرف برق به ۲۰۰ وات

دمای پردازنده i9 13900K با کولر DeepCool AG620 با محدود کردن مصرف برق به 200 وات

با محدود کردن مصرف برق به ۲۰۰ وات، دیگه دمای پردازنده روی ۱۰۰ درجه سانتیگراد قفل نمیشه و می‌تونیم دمای اونو اندازه بگیریم. با استفاده از کولر DeepCool AG620، پردازنده ۱۳۹۰۰K در مصرف ۲۰۰ درجه تونسته دمای ۵۴ درجه بالای دمای محیط رو ثبت کنه، که آمار خیلی خوبی به حساب میاد و بهترین دمای ثبت شده توسط یک کولر بادیه. کولرهای آبی قاعدتا دمای بهتری رو ثبت کردن، اما با قیمت بالاتر. این نکته رو هم توضیح بدم که دماهای ثبت شده، دماهای اور امبینت (Over Ambient) هستش که یعنی دمای پردازنده نسبت به دمای محیط چقدر بالاتر رفته. اگر دمای محیط رو ۲۵ درجه درنظر بگیریم، دمای پردازنده با AG620 تا ۷۹ درجه بالا رفته. (۵۴+۲۵=۷۹)


میزان نویز کولر DeepCool AG620 در این شرایط که مصرف برق محدوده، با زمانی که مصرف برق پردازنده آزاد بود تفاوتی نداره و در هر دو شرایط، ۴۶ دسیبل نویز رو به ثبت رسونده. این در حالیه که کولرهایی که نویز خیلی بیشتری رو ثبت کرده بودن، حالا از این کولر پیشی گرفتن. اینجا شاید مشکل از نمودار سرعت فن بر حسب دما باشه که شما با تنظیم اون می‌تونید به نتایج بهتری برسید.


دمای پردازنده i9 13900K با کولر DeepCool AG620 با محدود کردن مصرف برق به ۱۲۵ وات

دمای پردازنده i9 13900K با کولر DeepCool AG620 با محدود کردن مصرف برق به 125 وات

با محدود کردن مصرف برق به ۱۲۵ وات، این امکان رو داریم که عملکرد کولرها رو در استفاده برای پردازنده‌های ارزون‌تری مثل ۷۶۰۰X و ۱۲۶۰۰K که همین میزان برق مصرف می‌کنن بررسی کنیم. در این حالت، کولر DeepCool AG620 دمای ۳۷ درجه بالاتر از دمای محیط رو به نمایش گذاشته، که آمار بدی نیست و نسبت به تمام کولرهای بادی دیگه نمودار بهتره.


دمای پردازنده i9 13900K با کولر DeepCool AG620 با محدود کردن مصرف برق به 125 وات

در این شرایط نویز رو به سختی میشه اندازه گرفت، چون نویز کولر با نویز فن‌های کیس تقریبا برابر میشه. همونطور که می‌بینید، کولر DeepCool AG620 در کنار خیلی کولرهای دیگه، حدود ۴۱ دسیبل نویز داشته، که نشون میده از صدای کلی سیستم پایین‌تر و یا هم‌سطحه.


نتیجه‌گیری: آیا کولر بادی Deepcool AG620 ارزش خرید داره؟

در این مقاله به بررسی کولر DeepCool AG620 پرداختیم. این کولر یکی از بهترین کولرهاییه که می‌تونید تهیه کنید، مخصوصا با قیمتی که داره. در ۵۵ دلار به سختی میشه کولر باکیفیتی رو پیدا کرد که بتونه به راحتی بیش از ۲۷۰ وات رو مهار کنه که تقریبا برابر با میزان مصرف برق پردازنده ۱۳۷۰۰K و ۷۹۵۰X‍ه. کولرهای بادی در چند سال اخیر به حدی خوب شدن که شما واقعا نیازی به هزینه بیشتر برای خرید یک AIO ندارید، مگر اینکه واقعا بخواید از نهایت قدرت پردازنده‌تون استفاده کنید.

کولر Deepcool AG620
منبع: Tom’s Hardware

تنها خوبی کولرهای بادی، قیمت پایین‌ترشون نیست، بلکه عمر طولانی‌تر اون‌ها هم هست. کولرهای بادی مشکلات خاصی ندارن و تنها اتفاقی که ممکنه براشون بیوفته، سوختن فنه که شما می‌تونید به راحتی هر نوع فنی که دوست دارید روشون نصب کنید. کولر DeepCool AG620 یکی از بهترین کولرهاییه که می‌تونید تهیه کنید، اما بخش عمده این پیشنهاد اینه که کولرهای بادی برند دیپ کول تنها کولرهای موجود در بازار ایران هستن. با این‌حال حتی با نگاه کردن به کولرهای موجود در بازار جهانی، می‌بینیم این کولر ارزش خرید خوبی نسبت به رقبا داره.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×