بررسیپردازندهراهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

مقایسه پردازنده Core i5 12600K و Core i5 13600K + بنچمارک بازی و نرم‌افزار

پردازنده‌های Core i5 12600K و Core i5 13600K دوتا از محبوب‌ترین پردازنده‌های دو نسل اخیر اینتل بودن و رقابت تنگاتنگی با هم دارن. امروز می‌خوایم این دو پردازنده رو با هم مقایسه کنیم و ببینیم هزینه بیشتر برای ۱۳۶۰۰K ارزشش رو داره یا نه. اگه قصد خرید یه سیستم میان‌رده قدرتمند رو دارید، این مقایسه می‌تونه کمک زیادی به شما بکنه. با بنچفا برای مقایسه پردازنده Core i5 12600K و Core i5 13600K همراه باشید.


مشخصات در مقایسه پردازنده Core i5 12600K و Core i5 13600K

قبل از مقایسه پردازنده دسکتاپ، اول از همه بریم ببینیم مشخصات این دو پردازنده چقدر با هم متفاوته. هر دوی این پردازنده‌ها با استفاده از لیتوگرافی Intel 7 تولید شدن و با توجه به اینکه هر دو روی یک پلتفرم و سوکت ثابت هستن، تفاوت زیادی وجود نداره.

پردازندهi5 12400Fi5 12600Ki5 13400Fi5 13600K
تعداد هسته/ترد۶P 12T۶P 4E 16T۶P 4E 16T۶P 8E 20T
سرعت پایه۲.۵GHz۳.۷GHz / 2.8GHz۲.۵GHz / 1.8GHz۳.۵GHz/ 2.6GHz
سرعت بوست۴.۴GHz۴.۹GHz / 3.9GHz۴.۶GHz / 3.3GHz۳.۹GHz / 5.1GHz
میزان کش L3+L2۱۸MB + 7.5MB۲۰MB+9.5MB۲۰MB+9.5MB۲۴MB+11.5MB
پهنای باند رم۷۶.۸GB/s۷۶.۸GB/s۷۶.۸GB/s۸۹.۶GB/s
قیمت پایه۱۷۴$۲۸۹$۱۹۶$۳۱۹$

قبلا در مقاله «مقایسه پردازنده ۱۲۴۰۰F و ۱۳۴۰۰F» دیدیم که این دو پردازنده تفاوت زیادی با هم ندارن، و برتری ۱۳۴۰۰F تنها در کارهای غیر گیمینگ بود. حالا می‌خوایم ببینیم آیا پیشرفت Core i5 13600K هم به همون حد محدوده و یا آمار بهتری به نمایش گذاشته.

با توجه به یکسان بودن پلتفرم، اینتل نمی‌تونست تغییرات زیادی رو بین نسل ۱۲ و ۱۳ ایجاد کنه. دلیل اینکه AMD موفق به انجام اینکاره، استفاده از طراحی چیپلت برای پردازنده‌هاست، که بهش این اجازه رو میده که چیپ‌های جدید رو روی یک پردازنده با سوکت قدیمی قرار بده. اینتل هر سوکت رو با در نظر گرفتن نیازهای اون سری از پردازنده طراحی می‌کنه، و با توجه به اینکه هنوز از روش monolithic استفاده می‌کنه، این امکان رو نداره که مثل AMD از یک سوکت برای چند سال استفاده کنه.

در مقایسه پردازنده Core i5 12600K و Core i5 13600K سه تا تفاوت عمده می‌بینیم؛ تعداد E core بیشتر پردازنده ۱۳۶۰۰K، کش بیشتر و از همه مهم‌تر، پهنای باند رم بیشتر. با پایین اومدن قیمت حافظه رم DDR5 و همچنین بهتر شدن عملکردش، با نصب این رم‌ها روی پردازنده‌های سری K نسل ۱۳ اینتل، میشه انتظار پیشرفت عملکرد خیلی زیادی رو نسبت به استفاده از DDR4 داشت، چیزی که در بنچمارک‌ها بیشتر بهش می‌پردازیم.

اگه می‌خواید بیشتر درباره این دو پردازنده بدونید، در مقاله‌های «بررسی پردازنده ۱۲۶۰۰K» و «بررسی پردازنده ۱۳۶۰۰K» بیشتر درباره‌شون توضیح دادیم، که می‌تونید اون‌ها رو مطالعه کنید. بریم سراغ بنچمارک.

عملکرد در مقایسه پردازنده Core i5 12600K و Core i5 13600K

برای بنچمارک‌های پردازنده Core i5 12600K و Core i5 13600K دوتا منبع داریم؛ بنچمارک عملیات‌های کاری رسانه Gamers Nexus، و بنچمارک بازی Techspot، که برای تست پردازنده‌ها از هر دو حافظه DDR4 و DDR5 استفاده کرده. بریم سراغ بنچمارک بازی‌ها.

مقایسه عملکرد پردازنده های ۱۲۶۰۰K و ۱۳۶۰۰K در بازی Watch Dogs Legion

عملکرد پردازنده i5 13600K اینتل در بازی Watch Dogs: Legion

این نمودار پر اطلاعاته که نمی‌دونم از کجا شروع کنم:). پردازنده ۱۳۶۰۰K با استفاده از رم DDR4 تونسته ۱۳۷ فریم بر ثانیه به نمایش بذاره، که ۷% قوی‌تر از ۱۲۶۰۰K با رم DDR4 بوده. هنگام استفاده از رم DDR5 عملکرد ۱۳۶۰۰K حدود ۱۳% قوی‌تر از ۱۲۶۰۰K با رم DDR5 بوده.

در استفاده از رم DDR4 و DDR5 یه نکته جالبی می‌بینیم. پردازنده ۱۲۶۰۰K با استفاده از رم DDR5، یه پیشرفت ۱۳ درصدی نسبت به عملکردش با رم DDR4 ثبت کرده، و این تفاوت بین دو نتیجه ۱۳۶۰۰K، به ۱۸% می‌رسه. دلیل اینکه ۱۳۶۰۰K با رم DDR5 می‌تونه پیشرفت واضح‌تری رو به نمایش بذاره، به خاطر همون پهنای باند رم بالاتر سری K نسل ۱۳ اینتله.

اگه قصد ارتقا از نسل ۱۰ و یا قدیمی‌تر رو دارید، هر کدوم از این پردازنده‌ها با هر رمی می‌تونه پیشرفت خیلی خوبی رو به نمایش بذاره. ۱۳۶۰۰K می‌تونه R9 5950X رو هم شکست بده، پرچمدار سری قبل AMD.

مقایسه عملکرد پردازنده‌های ۱۲۶۰۰K و ۱۳۶۰۰K در بازی Hitman 3

عملکرد پردازنده i5 13600K اینتل در بازی Hitman 3

در بازی Hitman 3 برتری استفاده از DDR5 کمتر میشه، چون این بازی اونقدر به سرعت رم متکی نیست. در استفاده از DDR4، برتری ۱۳۶۰۰K نسبت به ۱۲۶۰۰K حدود ۱۳% بوده، و در استفاده از DDR5، این برتری حدود ۱۵% بوده. به طور کلی در این بازی پردازنده ۱۳۶۰۰K حدود ۱۴% عملکرد بهتری داشته، که افزایش قیمتی که داشته رو توجیح می‌کنه.

مقایسه عملکرد پردازنده‌های ۱۲۶۰۰K و ۱۳۶۰۰K دسکتاپ در بازی Far Cry 6

عملکرد پردازنده i5 13600K اینتل در بازی Far Cry 6

بازی Far Cry 6 خیلی جالبه و یک چیز رو نشون میده؛ سرعت رم مهم نیست، همین که باشه کافیه! حتی برای ۱۳۹۰۰K هم استفاده از DDR5 برتری خاصی در این بازی ایجاد نمی‌کنه. البته با این وجود همچنان با استفاده از DDR5، شاهد عملکرد بهتری هستیم و ۱% low بهبودی جزئی پیدا می‌کنه.

در این بازی تفاوت بین ۱۲۶۰۰K و ۱۳۶۰۰K با DDR4 حدود ۱۸% و با DDR5 حدود ۲۰% بوده. با ارتقا از پردازنده ۱۰۶۰۰K به Core i5 13600K می‌تونید شاهد یه برتری ۵۳ درصدی باشید، اون هم در صورتی که رم قبلی‌تون رو برای سیستم جدید نگه دارید. اگه رم DDR5، البته با سرعت ۶۴۰۰ تهیه کنید، این پیشرفت به ۵۵% افزایش پیدا می‌کنه. همین ارتقا به ۱۲۶۰۰K پیشرفتی حدود ۲۹% رو برای شما رقم می‌زنه، که با این اوصاف انتخاب ما برای ارتقا قطعا همون پردازنده ۱۳۶۰۰K باقی می‌مونه.

مقایسه عملکرد پردازنده های ۱۲۶۰۰K و ۱۳۶۰۰K دسکتاپ در بازی Spider-man

بازی Spider-man Remastered مثال خیلی خوبیه. در این بازی همونطور که می‌بینید ۱۲۶۰۰K با استفاده از هر دو رم DDR4 و DDR5 تونسته امتیاز یکسانی رو ثبت کنه، اما پردازنده core i5 13600K با استفاده از DDR5 حدود ۱۱% نسبت به استفاده از DDR4 برتری داشته. این یه نکته مهم رو نشون میده؛ اینکه در سری K نسل ۱۳ استفاده از رم DDR5 خیلی مهم‌تر از نسل ۱۲‍ه، و همونطور که می‌بینید در نسل ۱۳ هزینه بیشتر برای رم DDR5 می‌تونه باعث افزایش عملکرد بشه. این به دلیل همون پهنای باند بیشتره، و پردازنده ۱۳۶۰۰K می‌تونه واقعا از سرعت بالاتر رم بهره ببره.

مقایسه میانگین عملکرد پردازنده های ۱۲۶۰۰K و ۱۳۶۰۰K در بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p

عملکرد پردازنده i5 13600K اینتل در رزولوشن 1080p یا full hd

بریم سراغ یه میانگین عملکرد. در ۱۲ بازی که Techspot تست کرده، پردازنده ۱۳۶۰۰K به طور میانگین تونسته ۲۱۲ فریم بر ثانیه با رم DDR4، و ۲۲۵ فریم بر ثانیه با رم DDR5 به نمایش بذاره. در هر دوی این آمارها، این پردازنده تونسته پردازنده Core i5 12600K رو با برتری ۱۵ درصدی شکست بده، که آمار خوبی برای تنها یه ارتقای درون پلتفرمی برای اینتله.

مقایسه میانگین عملکرد پردازنده های ۱۲۶۰۰K و ۱۳۶۰۰K در بازی با رزولوشن ۱۴۴۰p

عملکرد پردازنده i5 13600K اینتل در بازی ها با رزولوشن 1440p یا 2k

در رزولوشن ۱۴۴۰p فشار کمی از روی پردازنده برداشته میشه و به فشار روی کارت گرافیک اضافه میشه، و به همین علت اهمیت رم پردازنده هم کاهش می‌کنه و به جاش اهمیت حافظه کارت گرافیک بیشتر میشه، که در این مورد، تست‌ها با استفاده از RTX 4090 انجام شده.

پردازنده ۱۳۶۰۰K در ۱۲ بازی به طور میانگین ۲۰۶ فریم بر ثانیه با رم DDR4 و ۲۱۷ فریم بر ثانیه با رم DDR5 به نمایش بذاره. این آمار حدود ۱۳% بهتر از آمار ۱۲۶۰۰K در همین تست‌هاست، و نشون‌دهنده اینه که با بالا رفتن رزولوشن، اهمیت سرعت رم پایین میاد.

مقایسه عملکرد پردازنده‌های ۱۲۶۰۰K و ۱۳۶۰۰K در عملیات‌های کاری

خیلی از کاربرانی که سراغ پردازنده‌های بالارده میرن، تنها استفاده‌شون بازی نیست و به فکر انجام کارهای دیگه هم هستن. یک پردازنده می‌تونه در بازی عملکرد خیلی خوبی داشته باشه، مثل R5 7600X، اما در عملیات‌های غیر بازی، افت شدیدی رو تجربه کنه. بریم نگاهی به این نتایج داشته باشیم. در ضمن، در هیچکدوم از این عملیات‌ها رم DDR4 و DDR5 تفاوتی ایجاد نمی‌کنن، برای همین تست نشدن و صرفا از DDR5 برای پردازنده‌هایی که ازش ساپورت می‌کنن استفاده شده.

مقایسه عملکرد پردازنده های ۱۲۶۰۰K و ۱۳۶۰۰K در Blender

مقایسه عملکرد پردازنده های 12400 و 13400 و 12600K و 13600K در Blender

با رندر بلندر شروع می‌کنیم. در این تست که توسط گیمرز نکسوس انجام شده، لوگوی این رسانه با استفاده از تستی که طراحی کردن رندر گرفته میشه. پردازنده ۱۲۶۰۰K این رندر رو در حدود ۱۴ و نیم دقیقه به پایان رسونده، و ۱۳۶۰۰K تونسته همین کار رو ۴ دقیقه سریع‌تر به پایان برسونه، که ۳۴% سریع‌تر بوده. ارتقا از ۱۰۶۰۰K به ۱۲۶۰۰K می‌تونه ۶۲% این رندر رو سریع‌تر کنه، و اگه سیستم قدیمی‌تون داره در زمینه رندر اذیت می‌کنه، پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ می‌تونن انتخاب خیلی خوبی باشن.

مقایسه عملکرد پردازنده‌های ۱۲۶۰۰K و ۱۳۶۰۰K در کامپایل کد

مقایسه عملکرد پردازنده های 12400 و 13400 در کامپایل کد

برای تست کامپایل کد یک بار سورس کد کرومیوم توسط پردازنده کامپایل شده. پردازنده ۱۲۶۰۰K تونسته این کد رو در ۷۴.۹ دقیقه کامپایل کنه، و ۱۳۶۰۰K با صرف ۳۷% زمان کمتر، همین کار رو در ۵۴.۵ دقیقه به پایان رسونده. پردازنده‌های سری K نسل ۱۳ بهبود عملکرد خیلی خوبی رو به نمایش می‌ذارن، و می‌تونن انتخاب خیلی خوبی برای کارهای این چنینی باشن.

مقایسه عملکرد پردازنده‌های ۱۲۶۰۰K و ۱۳۶۰۰K در فشرده سازی فایل

مقایسه عملکرد پردازنده های 12400 و 13400 در فشرده سازی فایل

در فشرده‌سازی و استخراج داده رم DDR5 می‌تونه برتری زیادی نسبت به رم DDR4 داشته باشه، اما خب اینجا فقط می‌خوایم برتری ۱۳۶۰۰K نسبت به ۱۲۶۰۰K رو ببینیم. در این تست، پردازنده Core i5 13600K حدود ۳۸% قوی‌تر از Core i5 12600K بوده، و یکی از دلایل مهمش هم پهنای باند رم بیشتر پردازنده ۱۳۶۰۰K و بهره‌وری بالاتر از رم DDR5 توسط این پردازنده بوده.

مقایسه عملکرد پردازنده های ۱۲۶۰۰K و ۱۳۶۰۰K در استخراج داده

مقایسه عملکرد پردازنده های 12400 و 13400 در استخراج داده

در استخراج داده پردازنده‌های AMD برتری خاصی دارن و می‌تونن خودشون رو بالا بکشن. اینجا تفاوت بین ۱۳۶۰۰K و ۱۲۶۰۰K حدود ۳۷% بوده، و همچنان گپ خیلی بزرگیه.

مقایسه عملکرد پردازنده‌های ۱۲۶۰۰K و ۱۳۶۰۰K در پریمیر

مقایسه عملکرد پردازنده های 12400 و 13400 در پریمیر

در پریمیر که با PugetBench تست شده، تفاوت بین ۱۲۶۰۰K و ۱۳۶۰۰K حدود ۹% تفاوت داشتن، که برتری کوچیکیه. اگه شما در پریمیر از OpenGL یا CUDA Acceleration استفاده کنید، عملکرد سیستم‌تون در رندر با این برنامه نسبت به تعویض پردازنده بهتر میشه.

مقایسه عملکرد پردازنده های ۱۲۶۰۰K و ۱۳۶۰۰K در فتوشاپ

در فتوشاپ فاصله بین دو پردازنده بیشتر میشه، و حالا شاهد تفاوت ۱۶ درصدی هستیم. نمی‌دونم این برتری چقدر در ادیت عکس کمک‌تون می‌کنه، اما خب یه برتری نسبتا خوب محسوب میشه.

میزان مصرف برق پردازنده‌های ۱۲۶۰۰K و ۱۳۶۰۰K

مصرف برق پردازنده های 12400 i5 و 13400 i5 اینتل

پردازنده ۱۲۶۰۰K حدود ۱۲۰ وات برق مصرف می‌کنه و مصرف برق پردازنده ۱۳۶۰۰K به ۱۶۰ وات می‌رسه. این تفاوت نسبتا زیادی برای صرفا اضافه شدن ۴ هسته بهینه و کمی سرعت بالاتره، اما این بهاییه که اینتل برای بهبود عملکرد پرداخته. در واقع بخش زیادی از برتری نسل ۱۳ نسبت به نسل ۱۲، با افزایش مصرف برق به‌وجود اومده. این باعث میشه شما هم به مادربرد بهتری برای تغذیه پردازنده نیاز داشته باشید، و هم کولر بهتری.

با این حال هر دوی این پردازنده‌های به راحتی توسط کولرهای امروزی خنک میشن و نیازی به نگرانی نیست. در مقاله «بهترین کولرها برای پردازنده ۱۳۶۰۰K» به چند کولر باکیفیت برای این پردازنده اشاره کرده بودیم، که برای ۱۲۶۰۰K هم انتخاب خوبی به حساب میان. برای مادربرد هم ما شما رو تنها نذاشتیم و می‌تونید نگاهی به «بهترین مادربردها برای ۱۳۶۰۰K» و «بهترین مادربردها برای ۱۲۶۰۰K» داشته باشید.

نتیجه‌گیری: در مقایسه پردازنده ۱۲۶۰۰K و ۱۳۶۰۰K کدوم پردازنده بهتره؟

قطعا در مقایسه این دو پردازنده، ۱۳۶۰۰K انتخاب قوی‌تر و بهتریه، اما قیمت بالاتری داره، و همچنین به مادربرد B760 و یا Z790 احتیاج دارید (استفاده از B660 و Z690 دردسرهای خودش رو داره). این پردازنده چه با رم DDR4 و چه با DDR5 می‌تونه انتخاب بهتری نسبت به ۱۲۶۰۰K باشه، منتها قیمت پایین‌تر ۱۲۶۰۰K هم می‌تونه خیلی‌ها رو ترغیب به خرید کنه.

حالا باید چیکار کرد؟ با توجه به اینکه حدود دو سال از عرضه نسل ۱۲ می‌گذره، ممکنه بتونید ۱۲۶۰۰K رو به صورت دست دوم با قیمت خوبی تهیه کنید. این انتخاب خیلی خوبی می‌تونه باشه. اگه با سیستم‌تون کارهای سنگین انجام می‌دید و باهاش پول در میارید و هر ثانیه براتون مهمه، بهتره با هزینه بیشتر، سراغ ۱۳۶۰۰K و یا پردازنده‌های قدرتمندتر اینتل و یا AMD برید.

اگه ۱۲۶۰۰K دارید و قصد ارتقا به ۱۳۶۰۰K داشتید، پیشنهاد ما اینه که سراغ این کار نرید. برتری این پردازنده به قدری نیست که ملموس باشه، و هزینه برای یه کارت گرافیک خوب می‌تونه کار به صرفه‌تری باشه؛ همونطور که دیدید، وقتی رزولوشن بالا میره، فاصله بین پردازنده‌ها پایین میاد، چون فشار بیشتر به کارت گرافیک وارد میشه تا پردازنده.

اگه از نسل‌های قدیمی‌تر میاید، Core i5 13600K انتخاب خیلی خوبیه و ارزش خرید خیلی بالایی داره، و ممکنه زمین تا آسمون با سیستم فعلی شما تفاوت داشته باشه. در هر صورت، انتخاب بین این دو با شماست.

نظر شما درباره این دو پردازنده چیه؟ کدوم یکی رو به بقیه پیشنهاد می‌کنید؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۵ نظر

  1. خلاصه بررسی این بود
    اگه بودجه بیشتری دارید نسل ۱۳ بگیرید با ddr5 بودجه کمتر دارید نسل ۱۲ با ddr4 و اینکه هر کدوم از این دو گزینه رو انتخاب کنید چیزه زیادی از دست نمیدی و تفاوت زیادی با هم ندارن

    1. سلام دوست عزیز. توی چارت‌ها نوشته شده که کارت گرافیک این تست RTX 4090 بوده. ولی برای هردو یکسان در نظر گرفته شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×