@benchfa_team
بررسیلپ‌تاپ

بررسی لپ تاپ لنوو لوک: LOQ 15IRH8 هنوز ارزشمندترین گیمینگ اقتصادی؟ + بنچمارک بازی

لپ تاپ LOQ 15IRH8 یکی از ارزشمندترین لپ تاپ‌های گیمینگ دو سال گذشته‌ست که تونسته با عملکرد و قیمت خوب توجه بسیاری از کاربران رو به خودش جلب کنه. در این مقاله قصد داریم به بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8 بپردازیم و درباره ارزش خرید آن در سال ۲۰۲۴ صحبت کنیم. اگر قصد خرید لپ تاپ گیمینگ لوک رو دارید تا آخر این بررسی با بنچفا همراه باشید. 

بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8: هنوز ارزشمندترین گیمینگ اقتصادی؟ + بنچمارک بازی
Credit: Benchfa

مشخصات لپ تاپ LOQ 15IRH8

مدل لپ‌تاپLenovo LOQ15IRH8
پردازنده مرکزیintel Core i7-13700H
پردازنده گرافیکیNvidia GeForce RTX 4060
رم۱۶GB RAM
نمایشگر۱۵.۶-inch, FHD, IPS, 144Hz
پورت‌ها۱x HDMI 2.0, 2x USB-C 3.2, 1x USB-A 3.2, 3.5mm audio combo jack, Ethernet
باتری۶۰Wh
حافظهNVMe SSD 512 GB
رنگ و وزن۲.۴kg / خاکستری
اتصالات و شبکهWi-Fi 6, Bluetooth 5.0
دوربینFHD با میکروفون دوگانه

بررسی ویدیویی لپ تاپ LOQ 15IRH8 

ممنون که با دیدن این ویدیو در یوتوب از بنچفا حمایت می‌کنید.

این لپ‌تاپ رو افرا شاپ رو برای بررسی در اختیار ما قرار داده. افرا شاپ یک فروشگاه آنلاین و حضوری فروش لپ‌تاپ و لوازم جانبیه که تنوع بسیار خوبی از برندها و مدل‌هارو با قیمت مناسب دارن. توی سایتشون هم یه قابلیتی هست که بهتون اجازه میده تا پردازنده‌های مختلف رو باهمدیگه مقایسه کنید. این لپ‌تاپ و باقی لپ‌تاپ‌ها رو می‌تونید با کد تخفیف Benchfa با یه قیمت مناسب از این فروشگاه تهیه کنید.

لپ تاپ LOQ 15IRH8 همونطور که گفته شد یک لپ تاپ گیمینگ اقتصادی محسوب میشه. بر خلاف اسم اقتصادی این دستگاه،باید بدونید که مشخصات بسیار خوبی داره و می‌تونه گزینه مناسبی برای بسیاری از کاربرها باشه و نیازهاشون رو برطرف کنه. این لپ تاپ ۱۵ اینچی بدنه‌ای پلاستیکی و یک سیستم خنک کننده کارآمد داره که می‌تونه گرمای تولید شده توسط CPU و GPU رو به خوبی کنترل کنه. 

بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8
Credit: Benchfa

خانواده LOQ لنوو (که “لاک” تلفظ میشه) شامل چند مدل لپ‌تاپ گیمینگ ۱۵ اینچ و ۱۶ اینچ و کیس‌های دسکتاپیه که با کسری از قیمت سیستم‌های گیمینگ گرون‌تر قابل خریداری هستن. ما چند هفته‌ایه که داریم مدل LOQ 15 (15IRH8) رو تست می‌کنیم و این مدل ما رو قانع کرده که لنوو به جای اینکه به شدت مشخصات و ویژگی‌ها رو کم کنه تا مخاطب بیشتری جذب کنه، داره روی کاهش قیمت تمرکز می‌کنه و در عین حال مشخصات خوبی رو ارائه میده.

بررسی لپ تاپ لنوو لوک
Credit: Benchfa

لپ‌تاپ‌های LOQ، از نظر طراحی خیلی شبیه به نوت‌بوک‌های سری Legion هستن. استفاده از طراحی شناخته شده‌ی لپ‌تاپ‌های Legion باعث میشه که سازنده این لپ‌تاپ‌ها به راحتی قابل تشخیص باشن، در عین حال ظاهر و حس خوبی هم دارن. برخلاف برادرهای گرون‌ترشون در خانواده Legion که از موادی مثل فلز و فیبر کربن فشرده برای بدنه استفاده می‌کنن، مدل LOQ 15 یه بدنه کاملاً پلاستیکی با کمی انعطاف داره. استفاده از پلاستیک برای لپ‌تاپی با این قیمت چندان عجیب نیست، خصوصا که سخت افزار قدرتمندی رو هم داره یدک می‌کشه و به خاطر همین، میشه از این بدنه گذشت. اینم در نظر داشته باشید از پلاستیک بی کیفیت و رده پایین استفاده نشده و همچنان حس خوبی به شما میده.

Credit: Benchfa

سخت افزار لپ تاپ لنوو لوک ۱۵

 لپ تاپ LOQ 15IRH8 با مشخصات مختلف سخت افزاری در دسترس کاربران قرار گرفته اما مدلی که برای بررسی به دست بنچفا رسیده پردازنده core i7 13700H به همراه پردازنده گرافیکی RTX 4060 با توان ۱۱۵ وات داره. این مشخصات، باعث میشه تا این لپ تاپ رو از نظر قدرت پردازشی در سطح میان‌رده اما رو به بالا دسته بندی کنیم. همچنین علاوه بر اینها رم ۱۶ گیگابایت از نسل DDR5 با فرکانس ۵۲۰۰ مگاهرتز داره. 

پردازنده ۱۳۷۰۰H این لپ تاپ به ۶ P-Core و ۸ E-Core مجهزه، با حداکثر سرعت بوست ۵ گیگاهرتز. از این بابت، این لپتاپ شباهت بالایی به پردازنده دسکتاپی i5 13600K داره، منتها زمانی که می‌تونه در بوست PL2 باشه به تنها ۲۸ ثانیه محدوده، که در دسکتاپ این محدودیت وجود نداره. البته شما از طریق اپلیکیشن Lenovo Vantage می‌تونید میزان زمانی که لپ تاپ در حالت بوست می‌مونه رو افزایش بدید.

پردازنده گرافیکی RTX 4060 این دستگاه هم تفاوتی با مدل دسکتاپ اون نداره؛ این دو از نظر اندازه چیپ، تعداد هسته و حتی TDP یکی هستن و تنها میزان خنک کنندگی که دارن با هم متفاوته. شما می‌تونید بررسی RTX 4060 رو برای آشنایی بهتر با این چیپ مطالعه کنید.

بررسی لپ تاپ لنوو لوک
Credit: Benchfa

نمایشگر لپ تاپ LOQ 15IRH8

به بخش صفحه‌نمایش لپ تاپ LOQ 15IRH8 می‌رسیم. این لپ تاپ همانطور که اشاره شد یک نمایشگر ۱۵ اینچی IPS مات با رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ داره، که جمعا میشه یک نمایشگر با وضوح ۱۴۱ پیکسل بر اینچ. رفرش‌ریت صفحه نمایش LOQ 15IRH8 هم ۱۴۴ هرتزه که برای بازی خیلی خوبه. متاسفانه اطلاعات زیادی درباره این نمایشگر نیست و تنها چیز دیگه‌ای که ازش می‌دونیم، حداکثر میزان روشنای ۳۵۰ نیته.

پورت‌های لپ تاپ LOQ 15IRH8

پورت‌های لپ تاپ LOQ 15IRH8 با چینش خاص خود در کناره‌ها و پشت این لپ تاپ قرار گرفتن. به طور کلی این لپ تاپ یک پورت HDMI 2.0، دو عدد USB-C 3.2، یک USB-A 3.2 و یک جک صوتی کمبو ۳.۵mm داره. همچنین در پشت دستگاه یک پورت اترنت هم دیده میشه. حضور این پورت‌ها روی پست دستگاه گاهی واقعا اذیت کننده‌ست، حالا اگه برای طولانی مدت با این دستگاه کار کنید و با جای پورت‌ها بیشتر آشنا بشید، احتمالا براتون کار کردن با اون آسون‌تر خواهد بود.

بررسی لپ تاپ لنوو لوک
Credit: Benchfa

کیبورد و تاچ‌پد و اسپیکر

در ادامه بررسی لپ تاپ لنوو لوک ۱۵ باید اشاره کنیم یکی از چیزایی که در LOQ 15IRH8 خیلی دوست داشتیم، کیبوردشه که همون کیبوردی هست که توی لپ‌تاپ‌های Legion هم پیدا می‌کنید. Lenovo LOQ IRX9 هم که قبلا بررسی کرده بودیم، به همین کیبورد مجهز بود. این کیبورد از راحت‌ترین کیبوردهای لپ‌تاپیه که می‌تونید ازش استفاده کنید و این کلیدهای ممبرین با فاصله مناسبی از هم قرار دارن که استفاده از اون رو لذت‌بخش می‌کنه. با اینکه این کیبورد کامله و نامپد هم داره، اصلاً احساس تنگی و کمبود فضا نمی‌کنید. کیبورد این لپ تاپ یکی از اون کیبوردهاییه که راحت می‌تونید باهاش تایپ کنید بدون اینکه نیاز به یه کیبورد جداگانه داشته باشید.

بررسی لپ تاپ لنوو لاک
Credit: Benchfa

تاچ‌پدش هم صاف و بزرگه و ردگیری راحتی رو فراهم می‌کنه، سطح خوب و بزرگی هم برای کار کردن داره. LOQ 15IRH8 همچنین منافذ زیادی برای بیرون دادن هوای گرم از بدنه داره و اسپیکرهای پایینش هم صدای نسبتاً بلندی تولید می‌کنن. هر چند صدایی که اسپیکر کوچیک لپتاپ تولید می‌کنه به مذاق خیلی‌ها خوش نمیاد، اما صدای نسبتا خوبی داره. البته که استفاده از هدست و هدفون خوب برای بازی از واجباته، اما برای استفاده‌های معمولی این دستگاه اسپیکرهای خوبی داره.

حافظه SSD در بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8

حافظه SSD در بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8

حافظه SSD داخلی Kioxia BG5 KBG50ZNT512G M.2 PCIe 4.0 سرعت خواندن و نوشتن قابل اعتمادی رو برای استفاده روزمره و بازی ارائه می‌ده. همچنین باید بگم که LOQ 15IRH8 یه اسلات M.2 اضافی داره تا بتونید یه SSD دیگه هم اضافه کنید، یعنی می‌تونید به راحتی فضای ذخیره‌سازی رو در این دستگاه افزایش بدید.

عملکرد باتری در بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8

در مورد عمر باتری، واحد ۶۰ وات ساعتی داخل LOQ 15IRH8 کمتر از یک ساعت در تست بازی PCMark دوام آورد، که می‌تونم بگم با اکثر لپ‌تاپ‌های با باتری ۶۰ وات ساعتی برابری می‌کنه. در تست دفتر مدرن PCMark با حالت عملکرد تنظیم شده روی Balanced، تقریباً چهار ساعت دوام آورد. عمر باتری قطعاً به خوبی Victus 16 نیست، اما باید حدود چهار ساعت با یک بار شارژ دوام بیاره، اونم وقتی فقط برای وظایف اساسی ازش استفاده می‌کنید و تحت فشارش نمی‌ذارید. با این حال، عمر باتری شما با میزان مصرفی که دارید متفاوت، پس بهتره همیشه یه شارژر دم دست داشته باشید.

 بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8
Credit: Benchfa

عملکرد لپ تاپ LOQ 15IRH8 در بنچمارک‌ها 

وقتشه که سراغ عملکرد لپ تاپ LOQ 15IRH8 لنوو در بنچمارک‌ها و بازی‌های مختلف بریم. در بررسی لپ تاپ‌ها هدف ما مقایسه دستگاه‌ها با خودشونه، چون هر دستگاه سخت افزار و سیستم خنک‌کنندگی مخصوص خودش رو داره. تنها زمانی می‌تونیم دو لپ تاپ رو به طور کامل با هم مقایسه کنیم که سخت افزار دقیقا یکسانی داشته باشن، که تقریبا غیر ممکنه. به خاطر همین، صرفا در برخی بنچمارک‌ها لپ تاپ‌ها رو با هم مقایسه می‌کنیم.

 بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8. لنوو لوک
Credit: Benchfa

نکته دیگری که وجود داره، اینه که ما لپ تاپ‌ها رو با صفحه نمایش خودشون تست می‌کنیم. استفاده از صفحه نمایش خارجی مزایا و معایب خودش رو داره، که بعدا ممکنه سراغ اون‌ها هم بریم.

 بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8. لنوو لوک
Credit: Benchfa

عملکرد لپ تاپ LOQ 15IRH8 در Cinebench

در تست Cinebench R23 که اولین تست ما بود، لپتاپ LOQ 15IRH8 در حال شارژ و با پروفایل Performance تونسته بود امتیاز ۱۶۵۰۷ رو در تست چند هسته‌ای و امتیاز ۱۸۲۵ رو در تست تک هسته‌ای ثبت کنه.

عملکرد لپ تاپ LOQ 15IRH8 در Cinebench

برای این تست، این تست رو روی لپ تاپ رو بدون استفاده از شارژر هم گرفتیم، که اونجا شاهد یه تفاوت ۳۴ درصدی در نتیجه چند هسته‌ای هستیم که می‌تونه برای خیلیا اهمیت بالایی داشته باشه. همچنین اینم در نظر بگیرید که این لپ تاپ عمر باتری زیادی نداره، به خاطر همین حتما برای استفاده سنگین باید تو شارژ باشه.

عملکرد لپ تاپ LOQ 15IRH8 در Cinebench

و اما در مقایسه با لپ تاپ های دیگه. حالا می‌بینید چرا این مقایسه یکم عجیبه نه؟:)) نزدیک‌ترین لپ تاپ اینجا ROG Zephyrus G14 2024 با پردازنده Ryzen 9 8945HS بوده که امتیاز کمی کمتری نسبت به LOQ 15IRH8 ثبت کرده.

عملکرد لپ تاپ LOQ 15IRH8 در Cinebench

تست Cinebench R24 رو هم روی این لپتاپ اجرا کردیم، تا بعدا بتونیم نتایج رو با لپتاپ‌های آینده هم مقایسه کنیم. اینجا شاهد امتیاز ۹۰۹ در تست چند هسته‌ای، ۱۰۸ در تست تک هسته‌ای و ۱۰۷۵۱ در تست گرافیک با استفاده از لپتاپ حین شارژ بودیم. شما می‌تونید این امتیازات رو با امتیازاتی که لپ تاپ خودتون در این تست ثبت می‌کنه مقایسه کنید.

عملکرد لپ تاپ LOQ 15IRH8 در Cinebench

عملکرد لپ تاپ LOQ 15IRH8 در Geekbench 6

عملکرد لپ تاپ LOQ 15IRH8 در Geekbench 6

تست Geekbench 6 از محبوب‌ترین و مطمئن‌ترین بنچمارک‌هاست که برای دستگاه‌های زیادی قابل استفاده‌ست. اینجا لپ تاپ LOQ 15IRH8 تونست با امتیاز ۱۲۵۲۲ در تست چند هسته‌ای و امتیاز ۲۳۵۶۱ در تست تک هسته‌ای، مقداری ضعیف‌تر از Zephyrus G14 عمل کنه.

عملکرد لپ تاپ LOQ 15IRH8 در Geekbench 6

در تست گرافیک، شاهد برتری ۱۶ درصدی Zephyrus G14 نسبت به LOQ 15IRH8 هستیم، که امتیاز ۹۲۶۰۴ رو ثبت کرده بود. Zephyrus G14 2024 از پردازنده گرافیکی RTX 4070 استفاده می‌کنه و قیمت خیلی بالاتری هم از LOQ 15IRH8 داره.

عملکرد لپ تاپ LOQ 15IRH8 در Geekbench 6

عملکرد لپ تاپ LOQ 15IRH8 در Superposition

در سوپرپوزیشن صرفا این لپتاپ رو در در حالت متفاوت در حال شارژ و در حال استفاده از باتری در حالت ۱۰۸۰p Extreme تست کردیم. و نتایج رو می‌تونید ببینید.

عملکرد لپ تاپ LOQ 15IRH8 در بازی‌ها

در ادامه تست و بررسی LOQ 15IRH8 به تست بازی‌ها می‌رسیم. اینجا هم صرفا می‌خوایم ببینیم LOQ 15IRH8 چه عملکردی در بازی‌ها داره و قرار نیست با لپ تاپ دیگه‌ای مقایسه‌ش کنیم.

بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8 در بازی‌ Ghost of Tsushima

بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8 در بازی‌ Ghost of Tsushima

بازی اول Ghost of Tsushimaست، که به تازگی برای پیسی عرضه شده. ما این بازی رو در ۴ حالت مختلف تست کردیم، که تنها در یکی از اون‌ها تونست به ما بیش از ۶۰ فریم بر ثانیه به طور میانگین بده، اونم زمانی بود که ما دست به دامان DLSS شدیم. حالا شما با بالا و پایین بردن تنظیمات گرافیکی و همچنین استفاده از حالت‌های دیگه آپسکیلینگ این بازی، می‌تونید نرخ فریم رو بالا ببرید، اما این بازی دنیای زیبایی داره که ما ترجیح دادیم خیلی با آپسکیلینگ کیفیتش رو پایین نیاریم.

Ghost of Tsushima از DLSS 3 FG و FSR 3 FG پشتیبانی می‌کنه که اون هم می‌تونه نرخ فریم بازی رو خیلی بالا ببره، البته ما برای این عنوان تستش نکردیم

بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8 در بازی‌ Apex Legends

بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8 در بازی‌ Apex Legends

بازی Apex Legends یه عنوان FPS آنلاین رایگانه، به خاطر همین هم به لیست بنچمارک‌مون اضافه‌ش کردیم. در یک دست نرمال، ما شاهد ۱۳۶ فریم بر ثانیه به صورت میانگین و ۱۰۳ فریم بر ثانیه ۹۹% بودیم، که عملکرد خوب و روونی برای تجربه یک بازی FPS رقابتیه.

بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8 در بازی‌ Witcher 3

بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8 در بازی‌ Witcher 3

در ویچر ۳ حالت‌های مختلفی رو تست کردیم، که دیدیم برای یه تجربه روون و خوب و باکیفیت از این بازی، شما می‌تونید بازی رو روی بالاترین حالتش یعنی RT Ultra قرار بدید و فریم جنریشن رو فعال کنید. با این کار هم بازی با کیفیته، هم نرخ فریم میانگین ۶۶ فریم بر ثانیه رو شاهد هستیم. اگه اینو با DLSS ترکیب کنید شاهد نرخ فریم خیلی بهتری هستید، اما به بهای کیفیت تصویر.

همونطور که گفتیم، صفحه نمایش لپتاپ LOQ 15IRH8 نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز داره، که ما خواستیم هرطور شده با تصویر خام و بدون آپسکیل بهش برسیم. برای این کار تک تک کیفیت‌ها رو تست کردیم، در نهایت هم دیدیم که در پریست Medium شاهد ۱۶۲ فریم بر ثانیه به طور میانگین هستیم. همین جا بازی رو بستیم رفتیم سراغ باقی تست‌ها.

بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8 در بازی‌ Manor lords

بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8 در بازی‌ Manor lords

Manor Lords چیز خاصی برای گفتن نداره. صرفا یه نگاهی به میانگین نرخ فریم در بالاترین کیفیت داشته باشیم و ازش می‌گذریم.

بررسی لپ تاپ لنوو لوک در بازی‌ Elden rings

Elden Ring هم خیلی چیزی برای گفتن نداره. در بالاترین کیفیت این بازی ۶۰ فریم بر ثانیه رو به طور ثابت بهمون میده، که همین برای تجربه این بازی کافیه.

جمع‌بندی بررسی لپ تاپ لنوو LOQ 15IRH8

 بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8. لنوو لوک

در این مطلب به بررسی لپ تاپ لنوو لوک پرداختیم. این لپ تاپ در این بازه قیمتی یکی از ارزشمندترین مدل‌هاست. این لپتاپ با مشخصات میان‌رده خود می‌تونه نیازهای بسیاری از کاربران رو برطرف کنه. همچنین برای اجرای بازی‌های روز با تنظیمات متوسط رو به خوب کاملا مناسبه. به نظر من بزرگ‌ترین مشکل این لپ تاپ وزنشه که واقعا جابه‌جایی رو سخت می‌کنه اما همه چیزش می‌تونه در قیمت ارائه شده، راضی نگه‌تون داره. از جمله کیبورد و صفحه نمایش.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×