بررسیپردازنده

بررسی پردازنده Core i9 14900KS اینتل: مثل همیشه، نه چندان خاص!

بالاخره پس از سه سال به پایان عمر پلتفرم LGA 1700 اینتل نزدیک می‌شیم و این شرکت سریع‌ترین پردازنده این سری رو معرفی کرد. پردازنده ۱۴۹۰۰KS سریع‌ترین و البته گرون‌ترین پردازنده حال حاضر اینتله، که می‌خوایم ببینیم چه عملکردی به نمایش می‌ذاره و آیا ارزش خرید داره یا نه. با بنچفا برای نقد و بررسی پردازنده Core i9 14900KS همراه باشید.


مشخصات پردازنده ۱۴۹۰۰KS اینتل

همونطور که از نام این پردازنده مشخصه، نسخه Special Edition پردازنده ۱۴۹۰۰Kست و مثل سری‌های قبل، تفاوتی با نسخه معمولی به جز سرعت ندارن. اینتل هر سری هنگام بین کردن پردازنده‌ها، چیپ‌های سیلیکون مرغوب‌تر رو انتخاب می‌کنه و به عنوان مدل Special Edition با قیمت بالاتر به فروش می‌رسونه. این دفعه چهارمیه که اینتل این کار رو می‌کنه، ۹۹۰۰KS، ۱۲۹۰۰KS و ۱۳۹۰۰KS پردازنده‌های قبلی اینتل با این نام بودن.

AMD Ryzen 7 7800X3DAMD Ryzen 9 7950X3DAMD Ryzen 9 7950XIntel Core i9 13900KIntel Core i9 14900KIntel Core i9 14900KSBenchfa.com
۸۱۶۱۶۸ P-core
۱۶ E-core
۸ P-core
۱۶ E-core
۸ P-core
۱۶ E-core
تعداد هسته
۱۶۳۲۳۲۳۲۳۲۳۲تعداد ترد
طراحی چیپلت
IOD: 6 nm
CCD: 5 nm
طراحی چیپلت
IOD: 6 nm
CCD: 5 nm
طراحی چیپلت
IOD: 6 nm
CCD: 5 nm
۱۰ nm۱۰ nm۱۰ nmلیتوگرافی
۴.۲ GHz۴.۲ GHz۴.۵ GHzP cores: 3 GHz
E cores: 2.2 GHz
P cores: 3.2 GHz
E cores: 2.4 GHz
P cores: 3.2 GHz
E cores: 2.4 GHz
سرعت پایه
۵ GHz۵.۷ GHz۵.۷ GHzP cores: 5.8 GHz
E cores: 4.3 GHz
P-cores: 6 GHz
E-cores: 4.4 GHz
P-cores: 6.2 GHz
E-cores: 4.5 GHz
سرعت بوست
۹۶ MB۱۲۸ MB۶۴ MB۳۶ MB۳۶ MB۳۶ MBکش L3
DDR5-5200 MT/sDDR5-5200 MT/sDDR5-5200 MT/sDDR5-5600 MT/s
DDR4-3200 MT/s
DDR5-5600 MT/s
DDR4-3200 MT/s
DDR5-5600 MT/s
DDR4-3200 MT/s
ساپورت رم
۴۵۰ دلار۷۰۰ دلار۷۰۰ دلار۵۹۰ دلار۵۹۰ دلار۶۹۰ دلارقیمت پایه
۳۷۰ دلار۶۰۰ دلار۶۵۷ دلار۵۲۰ دلار۵۴۵ دلار۷۳۰ دلارقیمت Newegg
۲۷ اسفند ۱۴۰۲

از همین اول میشه فهمید مشکل این پردازنده چیه: قیمت بالا علی رغم تغییرات کم. پردازنده ۱۴۹۰۰KS اینتل تنها ۲۰۰ مگاهرتز سرعت بوست بالاتری داره، اما همین الان چیزی حدود ۱۸۰ دلار قیمت بالاتری نسبت به ۱۴۹۰۰K داره. این در حالیه که خود ۱۴۹۰۰K هم هیچ پیشرفتی نسبت به ۱۳۹۰۰K نداشت، که اینو می‌تونید در بررسی پردازنده ۱۴۹۰۰K ببینید. این نکته ارزش خرید این پردازنده رو به شدت پایین میاره، اما جلوتر توضیح می‌دیم که هدف اینتل از ساخت این پردازنده اصلا چیه.

سرعت بالاتر این چیپ به این معنا نیست که همیشه همه هسته‌ها با سرعت ۶.۲ گیگاهرتز فعالیت می‌کنن. پردازنده‌های اینتل یک ویژگی به نام higher Thermal Velocity Boost یا TVB دارن. این ویژگی این امکان رو به پردازنده میده تا زمانی که محدودیت گرمایی وجود نداره، ۲ تا از P coreها به سرعت ۶.۲ گیگاهرتز برسن. در نسل ۱۳ و ۱۴ هم محدودیت زمانی برای این اتفاق وجود نداره و تا زمانی که از نظر گرمایی ممکنه، این قابلیت فعال می‌مونه.

پردازنده‌ اینتل Core i9-14900KS به فرکانس 6.2 گیگاهرتز می‌رسد

حالا که بحث دما شد، اینو در نظر داشته باشید که پردازنده‌های ۱۳۹۰۰K و ۱۴۹۰۰K هر دو چیزی حدود ۳۰۰ وات مصرف برق داشتن. زیاد بودن این مصرف به کنار، خنک نگه داشتن چنین پردازنده‌ای به شدت سخته. حتی با وجود AIOهای قدرتمند ۳۶۰ و ۴۲۰ میلی متری هم به سختی میشه این پردازنده رو در محدوده دمای خوبی نگه داشت. این به چه معناست؟ به این معنا که شما با استفاده از کولرهای معمولی اصلا نمی‌تونید از این پردازنده به طور طولانی مدت بدون محدود شدن دمایی استفاده کنید. این یکی از دلایل اصلی اینه که این پردازنده ارزش خرید نداره.

بریم سراغ بنچمارک‌ها، بعدا درباره نکات مهم موقع خرید پردازنده ۱۴۹۰۰KS اینتل صحبت می‌کنیم.


بنچمارک‌های کاری در بررسی پردازنده ۱۴۹۰۰KS اینتل

برای بنچمارک‌ها از داده‌های سایت Tom’s Hardware استفاده کردیم. تامز هاردور از کولر H150i کورسیر برای خنک کردن این پردازنده استفاده کرده. این کولر کمی قدیمی شده، اما همچنان قدرتمنده. تقریبا هیچ کولر AIO که در بازار ایران هست از پس این پردازنده برنمیاد، پس این کولر تفاوتی با باقی مدل‌ها نداره و نتایج نزدیک به همی ثبت می‌کنن. برای رم هم از ۳۲ گیگابایت رم DDR5 5600 استفاده شده. بریم سراغ نتایج.

بنچمارک عملکرد پردازنده ۱۴۹۰۰KS اینتل در رندر بلندر

تست اول تست رندر در بلندره که توسط Blender Benchmark انجام شده. اینجا در هر سه تست پردازنده ۷۹۵۰X قوی‌ترین پردازنده بوده، تست Classroom رو هم با برتری مشهودی نسبت به باقی پردازنده‌ها به پایان رسونده. پردازنده ۱۴۹۰۰KS تفاوت خاصی با ۱۴۹۰۰K نداشته و در بهترین حالت، ۲% از اون سریع‌تر بوده. ۱۴۹۰۰K هم تفاوتی با ۱۳۹۰۰K نداشت، پس این سه پردازنده عملا برابرن.

بنچمارک عملکرد پردازنده ۱۴۹۰۰KS اینتل در V-Ray

بنچمارک عملکرد پردازنده 14900KS اینتل در V-Ray

تست V-RAY عملکرد رندرینگ پردازنده رو بررسی می‌کنه. اینجا پردازنده ۱۴۹۰۰KS دوباره تفاوتی با ۱۴۹۰۰K نداره و از Ryzen 9 7950X ضعیف‌تر بوده. تست V-Ray میانگین کلی اعلام می‌کنه، یعنی اعلام نمی‌کنه که در هر تست عملکرد چطوره. این به این معناست که ممکنه تفاوت بین این پردازنده‌ها در اپلیکیشن‌های مختلف بالا و پایین بشه، اما میانگین کلی این نتایج رو نشون میده.

بنچمارک عملکرد پردازنده ۱۴۹۰۰KS اینتل در Handbrake

اپلیکیشن Handbrake یک ابزار انکود و فشرده سازی ویدیوعه، کمه خیلی‌ها از جمله ما ازش استفاده می‌کنیم. اینجا تفاوت زیادی بین پردازنده‌های بالای چارت نیست و شاهد عملکرد نزدیکی هستیم.

بنچمارک عملکرد پردازنده ۱۴۹۰۰KS اینتل در فشرده سازی و استخراج داده

بنچمارک عملکرد پردازنده 14900KS اینتل در فشرده سازی و استخراج داده

در فشرده سازی داده هم فاصله بین ۱۴۹۰۰KS و ۱۴۹۰۰K همون ۲% باقی می‌مونه، عملکرد خیلی متفاوتی هم با بالارده‌های AMD نداشتن.

در استخراج داده اوضاع متفاوته. پلتفرم AMD برای این کار خیلی بهینه‌تره و همونطور که می‌بینید، پردازنده ۷۹۵۰X تونسته با ۱۷% برتری پردازنده ۱۴۹۰۰KS رو شکست بده.


بنچمارک عملکرد گیمینگ پردازنده ۱۴۹۰۰KS اینتل

در تست‌های گیمینگ، تامز هاردور از RTX 4090 استفاده کرده و تست‌ها رو با استفاده از دو کیت رم DDR5 5600 و DDR5 6800 انجام داده. برای بنچمارک پردازنده صرفا رزولوشن ۱۰۸۰p و گاهی ۱۴۴۰p اعلام میشه، چون رزولوشن ۴K عملا محدودیت پردازنده رو از بین می‌بره، چیزی که ما بهش نیاز داریم تا بتونیم پردازنده‌ها رو با هم مقایسه کنیم.

بررسی پردازنده Core i9 14900KS در Borderlands 3

با Borderlans 3 شروع می‌کنیم که در هر دو رزولوشن، پردازنده‌های AMD مجهز به کش سه بعدی بهترین بودن. اینتل عملکرد ضعیف‌تری داشته، اما پردازنده ۱۴۹۰۰KS با استفاده از رم DDR5 6800 تونسته به Ryzen 9 7900X3D برسه. نکته عجیب، تفاوتیه که بین ۷۹۵۰X3D و ۷۸۰۰X3D می‌بینیم. در حقیقت نباید تفاوتی بین این دو باشه و ممکنه مشکل از تست بنچ تامز هاردور باشه، اما خب چندان مهم نیست و ازش می‌گذریم.

بررسی پردازنده Core i9 14900KS در F1 23

بررسی پردازنده Core i9 14900KS در F1 23

در F1 23 پردازنده ۱۴۹۰۰KS با استفاده از رم DDR5 6800 تونسته سریع‌ترین پردازنده این نمودار باشه، منتها برتری چشمگیری نیست. به جز ۷۹۵۰X که به خاطر طراحی چیپلت و تاخیر بالاتر عملکرد ضعیفی به نمایش می‌ذاره، باقی پردازنده‌ها عملکرد خیلی خوبی داشتن.

بررسی پردازنده Core i9 14900KS در بازی Far Cry 6

بازی بعدی Far Cry 6‍ه که اینجا هم پردازنده ۱۴۹۰۰KS با رم DDR5 6800 تونسته با پردازنده‌های ۷۸۰۰X3D و ۷۹۵۰X3D برابر باشه. با رم DDR5 5600، این پردازنده با Ryzen 9 7900X3D برابر بوده، که بد نیست اما چشمگیر هم نیست.

عملکرد پردازنده ۱۴۹۰۰KS اینتل در Hitman 3

در بازی Hitman 3 هم پردازنده‌های X3D بهترین نتایج رو داشتن و فاصله زیادی بین اون‌ها و گرون قیمت‌ترین پردازنده‌ها اینتل بود.

وبسایت تامز هاردور عناوین کمی رو برای تست پردازنده انتخاب می‌کنه، خیلی از اون‌ها هم چندان به روز نیستن. با این وجود، تنها رسانه‌های معدودی تصمیم به تست و بررسی پردازنده ۱۴۹۰۰K گرفتن و با نتایجی که دیدیم، حق هم داشتن!


کلام آخر بررسی پردازنده Core i9 14900KS: چرا این پردازنده اینتل وجود داره؟

در این مطلب به بررسی پردازنده Core i9 14900KS پرداختیم. حق دارید که الان این سوال رو از خودتون و از ما بپرسید. پردازنده‌های سری S اینتل کلا فلسفه جالبی دارن و این سومین نسلیه که ما پشت سر هم داریم اون‌ها رو می‌بینیم و هر سال، ناامیدکننده‌تر از سال قبل!

دلیل وجود این پردازنده‌ها، ناخالصی پروسه‌ و بین پردازنده‌هاست. ساخت سیلیکون دقت ۱۰۰ درصدی نداره و همیشه در کنار سمپل مد نظر، تعداد زیادی چیپ ناخالص و همچنین تعدادی چیپ مرغوب‌تر در اختیار ما می‌ذاره. سمپل‌هایی که کیفیت پایین‌تری از هدف مد نظر، که اینجا ۱۴۹۰۰K بوده، داشته باشن، به عنوان ۱۴۷۰۰K و ۱۴۶۰۰K و پردازنده‌های پایین رده‌تر به فروش می‌رسن، اون تعداد مرغوب‌تر رو هم اینتل به عنوان سری Specia Edition به فروش می‌رسونه.

همونطور که مشخصه، این چیپ‌ها کیفیت سیلیکون بالاتری دارن و این به این معنیه که قابلیت اورکلاک بیشتری هم دارن. تمام. هیچ تفاوت دیگه‌ای بین ۱۴۹۰۰K و ۱۴۹۰۰KS نیست. پردازنده ۱۴۹۰۰KS رو صرفا زمانی باید بگیرید که قصد اورکلاک دارید، توانایی خنک کردنش رو هم دارید. همونطور که دیدید، در حالت استوک و بدون اورکلاک، این پردازنده هیچ برتری نسبت به هیچ پردازنده‌ای نداره و صرفا باید اورکلاکش کنید تا بتونید ازش بهترین بهره رو ببرید.


نظر شما درباره ۱۴۹۰۰KS چیه؟ به خرید اون فکر می‌کنید؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۴ نظر

    1. شما به جای توهین و تمسخر دلیل بیان کن بهتره راجع افراد حرف نزنیم راجع منطق خرف بزنیم و به همه حق انتخاب بدیم تا با دید دلایل و مدارک خودشون تصمیم بگیرند. سری Xeon اینتل قابلیت های عالی داره در ورک استیشن و سرو من همیشه یک سیستم دوآال زعون داشتم که در آلترد و کار طولانی عالیه شده یکی دو سال سی پی یو روی ۱۰۰ درصد بوده بدن استراحت و بعد ۱۰ سال آخم نگفته

  1. گرون ترین اینتل نیست همیشه سری XEON گرونترین های اینتل بودن سری i9 گرونترین سری کور آی هست نه گردن ترینه اینتل جدا ازون مشکل حرارت داره و استیبل نیست توی خیلی نرم افزارا بازیا وقتی ورک لود طولانی بالا بمونه کرش می کنه مخصوصا تو بازیای آنریل انجین که خیلیا ریپورت کردن ورک استیشن که نگم اصلا. مشکل بعدیش قدرت آلترد نسبت به سری تردریپر خیلی کمه که مولتی تسکینگ و ورکاستیشن کمی می نه ینی سی پی یو هیبرید نیست ئ این رشته ها رو الکی بالا بردن و باید رو همون سینگل تمرکز می کردن فقط که قیمتشم الکی بالا نره. سری ۱۴ در برابر رایزن ۷۰۰۰ خیلی بد عمل کردن مخصوصا در برابر ۷۶۰۰X که ارزش خرید ندارن الان. اینتل باید بر سراغ TSMC 3 نانومتر ۵ و ۱۰ دیگه فایده نداره درمقابل رایزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×