محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

راهنمای خرید بهترین خنک کننده برای پردازنده Core i7 13700k اینتل

چند روزی از عرضه پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل گذشته و این پردازنده‌های جدید به همین زودی با قیمت‌های فضایی وارد بازار شدن. با توجه به این که نسل جدید و نسل ۱۳ از یه سوکت استفاده می‌کنن می‌تونیم برای کاهش هزینه‌ها به سراغ خرید سی پی یوهای نسل ۱۳ بریم که با وارد شدن نسل ۱۴ قیمت اون‌ها کم میشه. در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین خنک کننده برای پردازنده Core i7 13700k اینتل بپردازیم. اگه قصد خرید پردازنده گفته شده رو دارید، تا انتهای این مطلب با بنچفا همراه باشید تا با کولرهای مناسب سی پی یو ۱۳۷۰۰k آشنا بشید. 


برای پردازنده Core i 7 13700k چه کولری مناسبه؟

پردازنده Core i7-13700K یکی از بهترین پردازنده‌های این نسل به حساب میاد و نسبت به عملکرد ارزش خرید بالایی داره. در ادامه مشخصات این سی پی یو رو می‌بینیم. 

مشخصات اینتل کور i7-13700k

  • تعداد کل هسته‌ها: ۱۶ (۸ هسته عملکردی + ۸ هسته کارایی)
  • تعداد کل رشته‌ها: ۲۴
  • سرعت پایه ساعت: ۳.۴ گیگاهرتز
  • سرعت توربو: ۵.۳ گیگاهرتز
  • TDP پیش‌فرض: ۱۲۵ وات
  • سوکت: سوکت اینتل ۱۷۰۰
  • کش L3: 30 مگابایت

 پردازنده‌های نسل ۱۳ رپتور لیک اینتل بهبود عملکرد قابل توجهی رو نسبت به نسل قبلی ارائه دادن. این بهبود به دلیل سرعت‌ کلاک بسیار سریع و تعداد هسته‌های بیشتر بود. 

i7-13700k که به نام رپتور لیک-اس (Raptor Lake-S) هم شناخته میشه، پردازنده میان‌رده رو به بالارده اینتل هستن. این پردازنده طراحی شده تا با رایزن ۷ ۷۸۰۰X تیم قرمز رقابت کنه. در حالی که این دو غول فناوری به رقابت مستقیم با یکدیگر ادامه میدن بیایید به سی پی یو i7-13700k نگاهی عمیق‌تر داشته باشیم.

از سرعت‌ کلاک  آغاز می‌کنیم، که در طول کل لاین تولید نسل ۱۳ پردازنده‌ها بهبود قابل توجهی داشت. پردازنده اینتل i7-13700k از سرعت توربو ۵.۳ گیگاهرتز بهره می‌بره؛ به عنوان مثال، این یک افزایش ۳۰۰ مگاهرتزی نسبت به مدل ۱۲۷۰۰ به حساب میاد.

 برای پردازنده Core i 7 13700k چه کولری مناسبه؟

شاید بزرگترین تغییر با مدل ۱۳۷۰۰k افزودن چهار هسته فیزیکی دیگر نسبت به مدل ۱۲۷۰۰k باشه. مدل ۱۳۷۰۰k با ۱۶ هسته (۸ هسته عملکردی + ۸ هسته کارایی) و ۲۴ رشته تجهیز شده. 

تمام پردازنده‌های نسل ۱۳ از حافظه DDR5 با حداکثر سرعت ۵۶۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کنن. علاوه بر این، مدل ۱۳۷۰۰k همچنین دارای پهنای باند حافظه افزایش یافته‌ای به میزان ۸۹.۶ گیگابایت در ثانیه‌ست. مدل ۱۳۷۰۰k با TDP اعلام شده ۱۲۵ وات عرضه شد، که تقریباً مشابه نسل قبلیه. با این حال، حداکثر TDP به ۲۵۲ وات افزایش یافته. با این حال در بررسی‌ها دیدیم که زیر لود، این پردازنده حدود ۲۷۰ وات برق مصرف می‌کنه، نه ۱۲۵ و ۲۵۲ وات. این به این دلیله که TDP یک میزان تقریبیه، و هر شرکتی فرمول متفاوتی برای محاسبه‌ش داره.

گرافیک یکپارچه هم تغییری نداشته و با مدل i7 نسل ۱۳ از گرافیک UHD 770 مشابه نسل قبلی استفاده شده. در مورد سرعت توربوی GPU هم میشه گفت که تغییری به میزان ۱۰۰ مگاهرتز اعمال شده. این یعنی حالا مدل ۱۳۷۰۰k با سرعت توربوی ۱۶۰۰ مگاهرتز در درسترسه.

برای اطلاعات بیشتر درباره این پردازنده، می‌تونید «بررسی پردازنده ۱۳۷۰۰K» رو مطالعه کنید.

مشخصات سوکت اینتل LGA 1700

  • الگوی سوراخ حلقه حلقه حرارتی: ۷۸ × ۷۸ میلی‌متر
  • ارتفاع از IHS تا MB: 6.529 – 7.532 میلی‌متر
  • ارتفاع سطح نشست سوکت: ۲.۷ میلی‌متر
  • حداکثر ارتفاع مرکز گرانروی حلقه حرارتی از IHS: 25.4 میلی‌متر
  • فشار فشرده کلی استاتیک حداقل: ۵۳۴ نیوتن (۱۲۰ پوند)، ابتدای عمر ۳۵۶ نیوتن (۸۰ پوند)
  • بارگذاری سوکت: ۸۰-۲۴۰ پوند
  • حداکثر جرم حلقه حرارتی: ۹۵۰ گرم

اینتل انتخاب کرد که برای پردازنده‌های نسل ۱۳ از همون سوکت قبلی و مورد استفاده نسل ۱۲ استفاده کنه. این چیزی نبود که تعجب‌آور باشه، چون اینتل  تغییر سوکت‌ها رو هر دو سال یک بار اعمال می‌کرد. به طور طبیعی این به معنای اینه که افرادی که از پردازنده‌های نسل ۱۲ استفاده می‌کنن، می‌تونن به پردازنده‌های نسل ۱۳ Raptor Lake ارتقاء بدن بدون اینکه نیاز به جایگزینی مادربرد داشته باشن.

سوکت LGA 1700 ارتقاء‌های زیادی رو نسبت به سوکت‌های قبلی ارائه داد. با پشتیبانی از سازگاری حافظه. با LGA 1700، اینتل همچنین از حافظه DDR5 پشتیبانی می‌کنه. علاوه بر این، پردازنده‌های نسل ۱۳ از حافظه DDR5 با سرعت ۵۶۰۰ مگاهرتز نیز پشتیبانی می‌کنن. تغییر دیگه بزرگ با سوکت LGA 1700 اضافه کردن سازگاری PCIe Gen 5 بود که سرعت‌های ارائه شده توسط PCIe gen 4 رو دو برابر می‌کنه.

یک نکته مهم درباره سوکت LGA 1700 اینتل، خم شدن IHS پردازنده موقع نصب شدن در این پردازنده‌ست. در واقع چون پردازنده شکل مستطیلی داره، گیره‌های سوکت مرکز اونو به سمت پایین فشار میده که باعث میشه زمانی که شما کولر رو نصب می‌کنید، فشار به خوبی روی تمام پردازنده اعمال نشه. این خیلی مهمه، چون اکثر گرما از طریق مرکز IHS که به سمت پایین خم شده خارج میشه! راهکارهای زیادی برای حل این مشکل هست، اما چون خمیر حرارتی فاصله کم بین IHS و کولر رو پر می‌کنه، در عملکرد تفاوت چندانی به وجود نمیاد.

لیست بهترین کولرهای مناسب پردازنده Core i7 13700k

در ادامه قصد داریم به معرفی لیستی از بهترین خنک کننده پردازنده برای سی پی یو Core i7 13700k بپردازیم. همچنین درباره هرکدام از این خنک کننده‌ها توضیحاتی ارائه خواهیم داد تا انتخاب برای شما ساده‌تر بشه. 


خنک کننده پردازنده دیپ کول AK620 

خنک کننده پردازنده دیپ کول AK620 

بهترین خنک کننده بادی برای پردازنده Core i7 13700k

AK620 از برند دیپ کول دارای شش لوله حرارتی مسی با روکش نیکله که از پایه خنک کننده به بالا و به هر دو بخش کولر گسترش پیدا می‌کنه. جداسازی لوله‌های حرارتی بین قسمت چپ و راست باعث عملکرد بهینه در این خنک کننده می‌شه.

روی قسمت بالایی هر دو بخش خنک کننده دیپ کول AK620 یک پوشش قرار داره که لوگوی دیپ کول روی اون ثبت شده.

یک جفت فن ۱۲۰ میلی‌متری FK120 PWM در جعبه وجود داره که توسط DeepCool تا ۱۸۵۰ RPM رتبه بندی شده. این فن‌ها با استفاده از گیره‌های فنری به کناره هیت سینک محکم متصل می‌شن. هر فن دارای پدهای لاستیکی برای کمک به عایق صداست. در آخر هم همونطور که توی عکس‌ها مشخصه این خنک‌کننده RGB نداره. اما نداشتن نداشتن RGB باعث میشه تا این محصول محبوب دیپ کول ظاهر مدرن خودش رو حفظ بکنه.

بهترین خنک کننده بادی برای پردازنده Core i7 13700k

این کولر علاوه‌بر قدرت خنک‌کنندگی خوب، ارزش خرید زیادی نسبت به برچسب قیمتی خودش داره. به همین دلیل من فکر می‌کنم توی سال ۱۴۰۲ که امروز داریم روزهای اول پاییز ماه رو پشت سر میذاریم این کولر یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سیستم‌های میان‌رده محسوب ‌می‌شه. هرچند مطمئنم حداقل تا خرداد ماه این کولر جزو پرفروش‌ترین خنک کننده‌های بازار بمونه.

خنک کننده DeepCool AK620 یک خنک‌کننده باکیفیت نسبت به قیمتیه که داره. البته کاستی‌هایی هم داره. یمی از بهترین ویژگی‌هایی که درباره فاصله اون نسبت به رم‌ها و کارت گرافیکه. صدای این کولر یکمی بیشتر از اون چیزیه که انتظار دارید اما خیلی دور از ذهن نیست. نداشتن RGB و پلاستیک‌هایی که برای اضافه کردن نورپردازی به اون اجازه میده تا درنهایت عملکرد و ظاهر یکپارچه‌ای داشته باشه. فن‌های این کولر از سیستم استاندارد Fluid Dynamic Bearing استفاده می‌کنن.

عملکرد خنک کنندگی DeepCool AK620 خوبه و تقریباً در همان سطح کولرهای برند be quiet محسوب میشه! Dark Rock Pro 4 یا Noctua NH-U12A می‌تونن رقبای این خنک کننده باشن. اما Noctua NH-U12A حدودا دوبرابر DeepCool AK620 قیمت داره. با این حال همونطور که اشاره شد در حالی که عملکرد خنک کننده خوبه، خروجی نویز به نسبت بالاست. در هر حال هر سه این کولرها عملکرد یکسانی روی پردازنده Core i7 13700k دارن، و به سختی می‌تونن اونو خنک کنن و با استفاده از این کولرها شاهد کاهش سرعت پردازنده هستیم.

دو کولر Deepcool AG620 و Deepcool AK620 Digital هر دو دقیقا همین کولر هستن، فقط هر کدوم ویژگی‌های ظاهری متفاوتی دارن.


خنک کننده DeepCool Assassin IV

خنک کننده DeepCool Assassin IV برای پردازنده 13700k

خنک کننده DeepCool Assassin IV برای پردازنده ۱۳۷۰۰k وقتی لوله‌های حرارتی توی کولرهای پردازنده‌ها معروف شدن، به نظر میومد که چهار تا از این لوله‌ها کافی باشه تا پردازنده‌هایی که همه ما ازشون استفاده می‌کردیم رو خنک نگه دارن. اما با پیشرفت تکنولوژی، پردازنده‌ها با اضافه شدن هسته‌ها و حافظه‌های کش گرمتر شدن، به همین دلیل نیاز به لوله‌های بیشتری برای مدیریت گرما داشتن. برای مدتی مدل‌هایی با شش لوله به عنوان حداکثر مقدار ممکن برای تولیدکنندگان به نظر می‌رسید، اما یک روند جدید به‌تدریج و به نهایت بی‌صدا و با کمترین طراوت در حال ظهور بود.

از چیزی که به خاطر داریم، در سال ۲۰۱۳ اولین کولر به نام «Assassin» رو دیدیم. زمانی که تحت نام «GamerStorm» توسط شاخه‌ای از DeepCool عرضه شد. چند نسل بعد از این خنک کننده پردازنده هم عرضه شد. با این حال، بر اساس آنچه که با کولر Assassin IV از DeepCool داریم، این شرکت طراحی ابتدایی کولر با دو برج رو تغییر نداده و اون رو به یک طراحی فکر شده با تمامی قابلیت‌ها و امکاناتی که برای کار کردن بهتر کولر نیازه تبدیل کرده‌. این کار به شیوه‌ای خوبی انجام شده، بدون نورهای ARGB اما با توانایی افزودن جلوه زیبا به هر سیستمی که فضای کافی برای نصب این کولر بزرگ رو داره.

در نموداری که از اطلاعات صفحه محصول و همچنین اطلاعاتی که روی جعبه مشاهده میشه، می‌بینیم که کولر Assassin IV با شماره قطعه R-ASN4-BKNNMT-G عرضه شده و برخلاف بسیاری از کولرهای جدید که می‌بینیم، DeepCool همچنان پشتیبانی از سوکت‌های HEDT رو ارائه می‌ده، همچنین سوکت‌های Intel و AMD معمولی. از نظر ابعادی، این کولر سیاه ۱۴۴ میلیمتر از کنار، ۱۴۷ میلیمتر از جلو به عقب، و ارتفاع اون ۱۶۴ میلیمتره. وزن کلی کولر DeepCool Assassin IV به ۱۵۷۵ گرم میرسه.

از برج‌های Assassin IV هفت لوله حرارتی با قطر ۶ میلیمتر از مس و با پوشش سیاه خارج میشه. این لوله‌ها از یک پایه آلومینیومی، به یک پایه مسی که به پوشش نیکل پوشیده شده، وصل میشن.

دو فن از قبل به کولر نصب شدن که این مجموعه آلومینیوم و مس بزرگ رو خنک می‌کنن. با توجه به اینکه در این طراحی فن ورودی جلویی نداریم، فن وسط ۱۴۰ میلیمتری و فن دوم فن ۱۲۰ میلیمتریه که به عنوان فن خروجی در این کولر استفاده می‌شه. همچنین همه این‌ها در یک باکس مشکی رنگ دیپ کول قرار گرفتن که اندازه بزرگی داره و ممکنه برای همه کاربران مناسب نباشه. پس حتما به ابعاد کولر Assassin IV توجه کنید.

کولر Assassin IV در حال حداکثر کار هر دو فن، در حدود ۲۹ دسیبل نویز ایجاد می‌کنه. در مورد سرعت فن هم باید بگیم که هر دو فن حداکثر به ۱۷۰۰ دور در دقیقه می‌رسن.

خنک کننده DeepCool Assassin IV با قیمت ۱۰۰ دلار عرضه شده و در حال حاضر در آمازون می‌بینیم که با قیمت ۹۹.۹۹ دلار فهرست شده. این کولر بادی انتخاب خوبی در این محدوده قیمتیه و می‌تونه خیلی از کولرهای همرده خودش رو شکست بده. با توجه به اینکه برخی از AIOها در این محدوده قیمتی وجود دارن، رقابت برای DeepCool و کولر Assassin IV شاید کمی سخت‌ باشه.

خنک کننده پردازنده Deep Cool LS720

خنک کننده پردازنده Deep Cool LS720

بهترین خنک کننده مایع برای پردازنده Core i7 13700k

کولر LS720 دیپ کول از جهات زیادی به کولر‌های دیگه شبیهه؛ یک رادیاتور ۳۶۰ میلی‌متری با عرض ۲۵ میلی‌متر، لوله‌های روکش دار و پمپ و بلاک سی پی یو ترکیب شده. اما دو مزیت اصلی نسبت به باقی کولرها داره.

خیلی از کولرهای موجود در بازار، از رادیاتور و پمپ‌های Asetek استفاده می‌کنن، درحالیکه دیپ‌کول یکی از تولیدکننده‌های پمپ کولره و پمپ نسل ۴ خودش رو در کولر LS720 دیپ کول استفاده کرده، پمپی که در کولر موفق LT720 هم استفاده شده. کولر دیپ کول LT720 هم در کنار این کولر برای پردازنده ۱۳۷۰۰k مناسبه. دلیل اینکه این کولر رو در یک شماره دیگه معرفی نکردیم اینه که این خنک کننده برادر بزرگ‌تر همین LS720 محسوب میشه و از نظر عملکردی، بسیار به هم نزدیک هستن. 

مزیت دوم این کولر، سطح رادیاتوره. درسته که این کولر هم مثل کولرهای دیگه ۳۶۰ میلی‌متره، اما fin-per-inch یا fpi (تعداد ورقه‌های فلزی در هر اینچ) در این کولر از کولرهای دیگه بیشتره. این باعث میشه این کولر با استفاده از فن‌های خوب، بتونه عملکرد خنک‌کنندگی بهتری نسبت به باقی کولرهای موجود در بازار بده.

رادیاتور کولر LS720 دیپ کول توسط دو لوله ۴۱۰ میلی‌متری روکش دار با بلاک پردازنده متصل شده. این بلاک از جنس پلاستیکه، در زیر اون صفحه مسی برای انتقال دما رو می‌بینیم، به همراه جای پیچ برای نصب براکت‌ها. این بلاک، نورپردازی ARGB وجود داره و صفحه وسط این بلاک، می‌تونه با صفحه بی‌رنگی که دیپ کول با این کولر به شما ارائه میده عوض بشه.

بهترین خنک کننده مایع برای پردازنده Core i7 13700k

فن‌های این کولر، در واقع فن‌های FC120 دیپ کول هستن، اما با پروفایلی متفاوت برای استفاده روی رادیاتور طراحی شدن و نام DF120 رو یدک می‌کشن. این فن‌ها در کولر LT720 دیپ‌کول هم استفاده میشن، اما در کولر مایع LS720 دیپ کول، این فن‌ها RGB هستن. این فن‌های ۱۲۰ میلی‌متری مخصوصا برای استفاده روی رادیاتورها بهینه شدن و سرعت بالاتر، جریان هوای بهتر و فشار استاتیک بیشتر دارن که اون‌ها رو به انتخابی خوب برای نصب روی رادیاتور تبدیل می‌کنه. ضخامت این فن‌ها ۲۵ میلی‌متره، که در مجموع با رادیاتور به ضخامت ۵۲ میلی‌متر می‌رسیم، سایزی عادی برای کولرهای مایع. این فن‌ها از Fluid dynamic bearing استفاده می‌کنن، که عمر رادیاتور رو بالا می‌بره و نویز کمتری تولید می‌کنه. طبق گفته دیپ کول، این فن‌ها از پلاستیک پلی بوتیلن ترفتالات (polybutylene terephthalate) ساخته شدن تا عمر طولانی‌تری داشته باشن. همچنین از پدهای لاستیکی در محل پیچ شدن فن‌ها استفاده شده تا لغزش و صدای فن کم بشه. همچنین اون‌ها PWM هستن و سرعت اون‌ها قابل کنترله، که ۵۰۰ تا ۲۲۵۰ دور بر دقیقه می‌چرخن و جریان هوایی برابر با ۲.۴ متر مکعب بر دقیقه دارن.

دیپ کول در چند سال اخیر کیفیت محصولاتش رو خیلی بالا برده و به جایی که الان هست رسیده. کولرهای این شرکت، مثل LT720 و AK620، عملکرد خنک‌کنندگی خیلی خوبی دارن و به نسبت قیمتشون، از بهترین کولرهای بازار هستن.


خنک کننده ASUS ROG Ryujin II 360 RGB

خنک کننده ASUS ROG Ryujin II 360 RGB

بهترین خنک کننده مجهز به نمایشگر برای پردازنده Core i7 13700k

وقتی به محصولات کامپیوتری می‌پردازیم، نام ایسوس یکی از نام‌های آشناست. ایسوس سال‌هاست که تولید کننده محصولات کامپیوتریه و همچنین مشتریانش رو با خدمات خوبش راضی نگه داشته. خنک کننده‌های پردازنده ایسوس هم توی بازار جزو بهترین کولرهای پردازنده به حساب میان. 

خنک کننده ASUS ROG Ryujin II 360 RGB یک خنک‌کننده AIO 360 میلی‌متری فوق‌العاده‌ست که می‌تونید برای خنک کردن Core i7-13700k استفاده کنید. دلایل بسیاری برای این انتخاب وجود دارن. کولر Ryujin II 360 RGB دارای واحد حرارتی آلومینیوم با سه بخش و ابعاد ۱۲۱x394x27 میلیمتره.

ابعاد یک خنک‌کننده پردازنده نقش مهمی در عملکرد اون ایفا می‌کنن و ASUS ROG Ryujin II 360 RGB این کار رو بسیار خوب انجام می‌ده، چون یک کولر بزرگ‌تر به معنای وجود یک فن بزرگ‌تره که می‌تونه جریان هوا رو بهتر هدایت کنه. اما قبل از خرید یک خنک‌کننده ۳۶۰، مطمئن بشید که در کیس کامپیوتر شما جا بشه.

اتصال بین پمپ و رادیاتور با لوله‌های لاستیکی و محکم انجام می‌شه؛ این لوله‌ها طول ۳۸۰ میلیمتر دارن. همچنین در این کولر یک رادیاتور آلومینیومی با قطر ۲۷ میلیمتر وجود داره.

قوی‌ترین خنک کننده برای پردازنده Core i7 13700k

در رابطه مشخصات فن‌ها، ASUS ROG Ryujin II 360 RGB دارای ۳ فن NF-F12 IndustrialPPC 2000 PWM-3 pin-120 میلیمتریه که از پس خنک کردن i7-13700k در هر شرایطی برمیاد. این مدل فن‌ها مدل ۷ پره هستن و حلقه‌های اتصال اون‌ها در شعاع خارجی قرار داره. سرعت چرخش این فن‌ها ۲۲۰۰ دور در دقیقه‌ست و سرعت چرخش فن‌ها با PWM قابل کنترله.

در خنک‌کننده ASUS ROG Ryujin II 360 RGB چهار هدر فن PWM برای کنترل‌کننده‌های فن وجود داره، این هدرهای فن می‌تونن از طریق FanXpert4 تنظیم بشن. 

جریان هوای این خنک‌کننده پردازنده هم با توجه به تست‌های انجام شده بسیار چشم‌گیره چون این امکان رو فراهم می‌کنه که جریان هوا به مقدار ۷۰.۱ CFM برسه. با وجود جریان هوای قوی، نویزی که این خنک‌کننده پردازنده ایجاد می‌کنه کمتر از انتظاره با نویز ماکسیموم ۳۶.۵ دسی‌بل. همچنین یک کابل ۳ پینی برای کنترل نور ARGB وجود داره. علاوه بر همه موارد گفته شده در این کولر پردازنده همچنین یک صفحه نمایش ۳.۵ اینچی وجود داره؛ این صفحه نمایش ویژگی پنل حسگر AIDA64 رو پشتیبانی می‌کنه که به شما این امکان رو میده لوگوها و طرح‌های شخصی‌سازی شده رو روی اون قرار بدید. همچنین می‌تونید آمارهای سیستم رو به صورت Real time بررسی کنید.

نکات مورد علاقه ما در مورد کولر پردازنده ASUS ROG Ryujin II 360 RGB تعداد زیادی دارن. یکی از این موارد عملکرد بالای این کولره. مقدار هوایی که این خنک‌کننده هر دقیقه می‌تونه عبور بده و سرعت چرخش فن‌ها در حالتی که نویز حداقلی ایجاد می‌کنن، ارزش تقدیر داره. همچنین کولر زیبایی به حساب میاد که حسابی توی کیس جلوه می‌کنه. امکان نورپردازی ARGB با صفحه نمایش LCD هم به ویژگی‌های این کیس اضافه کرده.

بدون شک ASUS ROG Ryujin II 360 RGB یک خنک‌کن عالیه اما هنوز یک چیزی وجود داره که از اون ناراضی هستیم. این مورد هم قیمت بالای این خنک کننده به شمار میره. هرچند در عملکرد خوبه اما قیمت ممکن برای برخی کاربران مسئله باشه. قیمت این کولر حدود ۳۰۰ دلاره که برای یک خنک‌کننده پردازنده خیلی زیاده اما شما تمام ویژگی‌های شگفت‌انگیز مورد بحث رو با خرید این کولر دریافت می‌کنید.

ASUS ROG Ryujin II 360 RGB طور کلی انتخاب عالی‌ای برای i7-13700k شماست. اما اگر طرفدار زیبایی هستید، ASUS ROG Ryujin II 360 RGB ویژگی‌های خاصی داره. نورهای ARGB اون جزو بهترین‌ها در بازار هستن.

خنک کننده Corsair iCUE H150i Elite Capellix

علاوه‌بر این کولر، نسل بعدی این خنک کننده هم به بازار عرضه‌شده که برای پردازنده i7-13700k پیشنهاد میشه. ASUS ROG Ryujin III به خوبی از پس خنک کردن این پردازنده برمیاد و به راحتی گرمای اون رو مهار می‌کنه. اما مشکلی که وجود داره قیمت بسیار بالای این خنک‌کننده‌ست که ارزش خرید اون رو در حال حاضر پایین میاره. شاید در آینده کاهش قیمت باعث بشه ASUS ROG Ryujin III 360 ARGB هم به انتخاب خوبی از نظر اقتصادی تبدیل بشه.

خنک کننده پردازندهASUS ROG Ryujin III 360 ARGB
خنک کننده پردازندهASUS ROG Ryujin III 360 ARGB

خنک کننده Corsair iCUE H150i Elite Capellix

خب، معلومه که خودتونم می‌دونید که کورسیر یه برند محبوب و باکیفیته که در سطح جهانی به خوبی شناخته شده. یکی از خنک کننده کورسیر با نام خنک کننده پردازنده H150i Elite Capellix برای قرار گرفتن در لیست بهترین خنک کننده برای پردازنده i7-13700k انتخاب شده. این کولر، عملکرد خوبی داره و به خوبی با سایر خنک کننده های خوب بازار که ۳۶۰ میلی‌متری هستن رقابت می‌کنه. چیزی که این خنک‌کننده رو ویژه می‌کنه، اینه که کورسیر یه واحد کنترل به نام Commander CORE رو همراه با این محصول ارائه داده که به سازندگان سیستم امکان می‌ده که کنترل و مدیریت سیستم کامپیوترشون رو در جای بهتری گسترش بدن.

خنک کننده H150i Elite Capellix کورسیر با توجه به عملکردش و مقایسه با رقبا ارزش خوبی داره. به‌خصوص برای کسانی که قبلاً در دستگاه‌های iCue سرمایه‌گذاری کردن. نورهای Capellix RGB روی پمپ هم واقعا قشنگ به نظر میرسن.

بهترین خنک کننده برای پردازنده Core i 7 13700k اینتل

H150i Elite Capellix از سوکت‌های AMD AM4، Threadripper TR4 (نسل ۱ و ۲) و همچنین سوکت جدید Threadripper sTRX4 پشتیبانی می‌کنه. از سوی اینتل، H150i Elite با سوکت‌های ۱۲۰۰، ۱۱۵x، ۲۰۶۶ و ۲۰۱۱x سازگاره. همچنین یه پلاک خنک‌کن Corsair اضافی، براکت‌های متقاطع و سخت‌افزار نگهداری معمولی هم در جعبه داریم. یک ماژول کنترل RGB / فن / پمپ Commander CORE به عنوان یک اضافه مثبت هم از لیست تجهیزات به عنوان یک افزونه اضافی میاد برای کاربرانی که امیدوار به اضافه کردن کمی کنترل به سیستمشون هستن.

H150i Elite Capellix خنک‌کننده قدرتمندیه، و عملکردی با ثبات ارائه می‌کنه که با برخی از بهترین خنک‌کننده‌های ۳۶۰ میلی‌متری‌ خوب بازار همخوونی داره. اضافه کردن مزیت واحد Commander CORE برای مدیریت سرعت پمپ، منحنی‌های فن PWM، ثبت، هشدار و نظارت و همچنین نورپردازی RGB باعث میشه که تنظیمات زیادی در H150i Elite Capellix در دسترستون باشه. همچنین امکان اداره تعدادی فن‌های مورد نیاز کورسیر رو هم داشته باشید.

این کولر رادیاتور ۳۶۰ میلی متری داره، کورسیر یک مدل با رادیاتور ۴۲۰ میلی متری هم داره به نام H170i Elite. در عمل این دو کولر تفاوت زیادی با هم ندارن، اما رادیاتور بزرگ‌تر راندمان بهتری داره. شما می‌تونید برای دیدن عملکرد این کولر سراغ «بررسی کولر مایع Corsair iCUE H170i Elite» برید.


جمع‌بندی بهترین خنک کننده برای پردازنده Core i7 13700k

در این مطلب به معرفی بهترین خنک کننده برای پردازنده Core i7 13700k پرداختیم و چند مدل از بنردهای محبوب بازار رو بررسی کردیم. حتما نظرتون رو در بخش نظرات برامون بنوسید و بهمون بگید اگه شما بودید، کدوم کولر رو انتخاب می‌کردید؟

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۲۹ نظر

  1. سلام و عرض ادب، ممنون از تهیه این راهنما.
    corsair icue h150i elite capellix یک مدل دیگه با پسوند xt داره، اینا با هم دیگه فرق دارن؟

    1. سلام سعید عزیز ممنون از نظرتون.
      بله اون مدل یک مقدار گرون‌تره و عملکرد بهتری داره به گفته سازنده. ولی تقریبا همه ویژگی‌های اصلی مثل پمپ و کلد پلیت یکیه. ظاهرشون یه مقدار تفاوت داره. به طور کلی بخوام بهتون بگم، تفاوت خیلی زیاد و مشخصی نداره.

  2. سلام بنده خنک کنده ls 720 se گرفتم میخواستم ببینم واسه i7 13700kجواب میده فقط هم گیم میزنم رنده اینا انجام نمیدم

  3. سلام وقت بخیر من ۱۳۷۰۰k دارم دما تا ۱۰۰ میره بالا مخصوصا در زمان نصب بازی red dead 2 ممنون میشم راهنمایی کنید برای کاهش دمای cpu
    مشخصات سیستم :
    asus prime z790-p ddr5 wifi
    i7 13700k
    MSI MAG CoreLiquid C360
    z5 surena green
    green gp1050

    1. سلام علت دمای بالا یکی از کولر و یکی از مادربرد هست و همچنین عدم تنظیمات درست از بایوس.

        1. اگر سخت افزارتون رو نخواید تغییر بدید فقط بخش بایوس میمونه، داخل بایوس با اعمال یک سری تنظیمات میشه دما رو بهبود داد. البته آموزش ویدیویی بایوس هم هست روی سایت، داخل منو، قسمت بنچفا، ویدیوهای آموزشی، آموزش پیشرفته بایوس داخلش پرداخته شده بهش.

          1. سلام ببخشید برای پردازنده ۱۴۷۰۰k چه خنک کننده ای پیشنهاد میدید؟
            یه سوال دیگه هم داشتم برای ۴۰۷۰super زوتگ چه پاوری پیشنهاد میدید؟

  4. سلام و خسته نباشید بنده خنک کننده green glacier 360a rgb انداختم نظرتون نسبت بهش چیه به مشکلی بر نمیخورم روش تا الان بازی کردم دماش در حالت استراحت ۳۴ الی ۳۷ درجه است اندازه بدن که تب داره

  5. سلام و خسته نباشید بنده cpu i713700kf دارم روش خنک کننده green glacier360a rgb انداختم نظرتون چیه به مشکلی برنمیخورم دماش روشم چندیبن بار بازی کردم دماشم چک کردم در حالت استراحت ۳۴ الی ۳۵ درجه در حال نوسان است

    1. سلام روزتون بخیر
      خیر مشکلی نداره و دمای سیستم هم که خوبه. توی تست‌ها می‌تونید بررسی کنید دما تا کجا بالا میره.

  6. سلام؛ میخواستم بدونم برای ۱۳۶۰۰k خنک کننده LT 520 کافیه؟ چون دیدم با نسخه ۷۲۰ اخلاف ۵ درجه ای داشت میگم

    بعد اگه بخوام در آینده ارتقاع داشته باشم به ۱۳۷۰۰ هم باز جوابگو هس؟

    جلو کیس میخوام ببندم ( ساندویچی طور )

    1. سلام علی عزیز. برای ۱۳۶۰۰k اوکیه. ولی برای ۱۳۷۰۰k ممکنه اگه توی کیس چرخش هوا خوب نباشه دما بالا بره تخت فشار زیاد.

  7. سلام وقت بخیر.
    میخواستم بپرسم که واسه ۱۳۷۰۰ کولر Green Glacier GLC120A Liquid
    بهتره یا DeepCool AK620 ZERO DARK
    و اینکه ایا موجود دارین و قیمتش چقدره؟

    1. سلام عزیز وقتتون بخیر. کولر آبی ۱۲۰ میلی متری رو که ما کلا پیشنهاد نمیدیم. اگه منظورتون ۱۳۷۰۰ معمولیه، اون AK620 از پسش برمیاد، اما برای ۱۳۷۰۰K کافی نیست و پردازنده زیر لود سنگین محدود میشه. همچنین ما فروشنده نیستیم عزیز، رسانه‌ایم.

  8. سلام وقتتون بخیر
    من خنک کننده دیپ کول LE 500 دارم میخواستم سیپیو رو از I5 12400F به I7 14700K ارتقا بدم و متوجه شدم کافی نیس انگار، نظر شما چیه؟
    با توجه به طول کوتاه کیسم نمیتونم از خنک کننده ۳۶۰ میلیمتری هم استفاده کنم
    اگه نخوام کیس رو تغییر بدم پیشنهاد شما چیه؟

    1. سلام علیرضای عزیز. کاربریتون چی هستش؟
      می‌تونید از ایرکولرهای قوی استفاده کنید مثل دیپ کول اساسین ۴ یا اگر فقط گیم میزنید ak620

  9. سلام
    واسه سی پی یو ۱۳۷۰۰k کولر خنک کننده مایع دیپ کول مدل LS520 Black بهتره یا خنک کننده مایع لیان لی مدل Galahad AIO UNI FAN SL Edition 240 Blac ؟
    واقعیتش طول کیسم کوتاهه و نمیخوام کیسمو عوض کنم و از طرفی هم خنک کننده ۳۶۰ میلی متری توش جا نمیشه و واسه خرید خنک کننده هم زیاد پول ندارم و در حد همین مدل هایی که نام بردم توان مالی دارم .آیا اینا مناسب سی پی یو مذکور هست ؟ یا شما در حدود رنج قیمتی خنک کننده های مذکور مدل بهتری را سراغ دارین‌یا همینا رو پیشنهاد میدین؟ با تشکر

  10. سلام وقت بخیر و ممنون بابت مقالات خوبتون
    نظرتون راجع به این کولینگ ها چیه برای ۱۳۷۰۰k ،لطفا حالت معمولی و اورکلاک هم در نظر بگیرید
    کولر مستر مدل MASTERLIQUID ML360 ILLUSION
    کولر مستر مدل ATMOS 360 ARGB
    کورسیر مدل iCUE H150i ELITE CAPELLIX XT
    کورسیر مدل H150 RGB
    آروس مدل WATERFORCE X 360

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×